Eifel Dag 5

17 september 2017 - Mayen, Duitsland

Eifelstadjes

Een beetje rust op de rustdag habben we wel verdiend. We wilden daarom niet te ver sturen en het is dan handig om op een kaart de dikomrande plaatsjes op te zoeken, die het "leukst" zijn en op Google na te gaan of dat "echt zo is". Onze blik viel op Monreal en Mayen. Het is vanaf Daun zo'n veertig minuten rijden en we zien wel of het "leuk" is. Je moet je realiseren dat de Engelsen in WOII nagenoeg alles hebben platgebombardeerd wat overeind stond. En het zijn de gespaarde plaatsjes die het meest de moeite waard zijn.

Monreal ligt aan het riviertje de Elz onder een groot kasteel. Je rijdt er zo voorbij, maar het is zeer pitoresk en ook authentiek op zo'n rustige zondagochtend. Wel toeristisch, maar de moeite waard met koffie en een kleine rondwandeling, want zo groot is het nou ook weer niet.

Iets verderop ligt het plaatsje Mayen. Het is een stuk groter en heeft een slot meer dan Monreal. Mayen is wèl bijna volledig verwoest en door haar inwoners zoveel mogelijk in originele staat teruggebracht. Dwz een aantal historische gebouwen, zoals kerken en kastelen en overheidsgebouwen. Een stuk stadsmuur met overdekt pad is mooi om te lopen. Het komt uit bij een kasteel (Burg), dat nu Eifelmuseum is. Het is opvallend hoe verrekte weinig er op zondag in zo'n stadje te doen is. Bijna alles zit dicht. Gelukkig vonden we een Backerei met broodjes aan de Markt.

Mayen staat bol van het verhaal over Genoveva van Brabant. Ze was gehuwd met Siegfried maar toen die op oorlogspad was werd ze verkracht door Golo de stadhouder onder Siegfried. Toen Siegfried thuiskwam diste Golo het verhaal op dat de kok Genoveva had bezwangerd. Enfin: de kok dood en Genoveva het bos in gestuurd (zo'n vrouw had dus niets in te brengen). Zes jaar later vonden ze haar met haar kind in een grot en kon ze haar verhaal doen. Golo ge-4-deeld en Genoveva in ere hersteld en zo ongeveer heilig verklaard. Ze heeft waarschijnlijk nooit bestaan, maar het is een mooi verhaal om in te geloven. Er is veel gedicht en gecomponeerd over dit thema door bijvoorbeeld Robert Schumann en Darius Milhaud.

Onze laatste stop betreft Adenau. Het ligt net boven de Nürburgring, waar je je kunt Verstappen. Adenau ontleent er eigenlijk zijn bekendheid aan. Sinds 1927 ligt die Ring er. Met zijn 22km lengte het langste circuit ooit. Met veel ongelukken en ombouw is het circuit nu nog maaar 5,3km lang voor de formule1-coureurs die het ene jaar hier en het andere in Hockenheim rasen. Als gewone sterveling kun je wèl die 22km afrasen, gek als die Duitsers op autorijden zijn. Je merkt het ook onderweg aan de vele Porsches en motoren die je tegenkomt. Wij tuffen met onze Saab 93 rustig terug naar Daun in een nog steeds zonnige Eifel.

1. Emely:
    17 september 2017
    Boeiend! Waren de luchten vandaag net als op de foto's? Geen regen meer?
  2. DCVE:
    17 september 2017
    De foto's nu erbij gezet onder het album. Die zijn wel van ons, MET blue skies. Zie je T op de linkse foto?