Eifel Dag 6

18 september 2017 - Manderscheid, Duitsland

Wandelen rond Daun en twee kastelen

De reisblog wat verder opgepimpt: mooiere lay-out en een nieuwe reisfoto met een zonnenpanelen-veld. Je ziet dat de Duitsers gewoon meer aan duurzame energie doen. Ze hebben er natuurlijk ook meer grond voor, maar desalniettemin.

Na de rustdag weer een activiteitendag. We blijven wel in de buurt, want er is genoeg te wandelen hier door de heuvels. We vertrekken van ons eigen appartement en komen nog even onze 'hospita' tegen, alles sehr gemütlich.

Het is opvallend hoeveel verkiezingsaffiches je hier ziet. Aan iedere lantaarnpaal klebt wel een hoofd met leuze. Die van overheidswege verstrekte houten borden in Nederland zijn dan toch wel een verademing. De verkiezing leeft hier dus wel en al die kleine partijen hopen die kiesdrempel van 5% te passeren. Overigens zie je ook veel plaatselijke grootheden naast de amandelvormige ogen van Angela. Na het volgend weekend weten we meer.

Wandelen rond Daun betekent ook klimmen. Een steile trap voert ons naar het Panorama hotel met uitzicht op Daun. Even later lopen we door de velden langs VOPO-achtige observatie hutten. Je denkt dan dat het na Die Wende wel klaar is met die dingen, maar Duitsers houden er blijkbaar van om hun jachtgebieden voortdurend in de gaten te kunnen houden. In slechts één geval hebben we er ook een voederplek bij gevonden.

We passeren de laaggegelegen plaatsjes Pützborn en Neunkirchen (maar 1 kerk gezien overigens). Allemaal aan snelstromende riviertjes. Via een laatste heuvel komen we na zo'n 14km en ruim drie uurtjes lopen weer terug in Daun, dat vanwege het Schloss hoger ligt.

De (mid)dag is nog niet om, dus we hebben nog tijd voor een autotochtje naar Manderscheid. Het plaatsje stelt niet zo veel voor, maar de twee ruines van middeleeuwse kastelen zijn leuk. Ze staan vlak bij elkaar. De ene hoog de andere laag. De Ober- en Unterburg behoorden tot verschillende vorsten. De hoge burcht hoorde toe aan de Keurvorsten van Trier en daarmee aan het hertogdom Luxemburg en dus de oostelijkste Nederlanden. De lage burcht hoorde aan de adel van Manderscheid toe. Vanaf 1815 kwam alles aan Pruisen. Blijkbaar hebben ze elkaar nooit echt de kop afgehakt, want de ruines zijn nog redelijk intact.

1. Emely:
    20 september 2017
    Terug dus om negen kerken te gaan zoeken......of terug naar Nijmegen?