02 Camperduin, Groet, Bergen

15 juni 2021 - Bergen aan Zee, Nederland

We hebben goede bedden. Weliswaar iets smaller dan thuis, maar ze liggen prima. Ons appartement is een aaneengeschakelde kamer, keukentje, met toegang naar douche/toilet  en slaapkamer. Overal zitten essentiële haakjes en alles werkt.
Dick haalde vanmorgen verse croissants voor het ontbijt tegelijk met twee dagkaarten voor de duinen. Intussen waakte Tony over de ketel en het pannetje eierwater. Het duurt altijd even voor je weet hoe je zo’n elektrische kookplaat aan moet vingeren, maar op een gegeven moment bleven de lampjes branden en kon het water voor ei en thee worden gekookt. Het ontbijt liet zich goed smaken inclusief de kersen, die we uit Nijmegen hadden meegenomen.

Fietsdag vandaag. Met volle accu's tegen de wind naar het noorden. Eerst langs het Zeehuis. Aanvankelijk een vakantiehuis (1908) voor arme kinderen uit Amsterdam en dat is het nog steeds, een vakantiehuis, maar dan van de natuurvrienden van het Nivon.

Zeehuis

Het duingebied door het reservaat is mooi en goed te befietsen en we zijn zeker niet de enigen. We komen aan in Camperduin en genieten van de nieuwe duinen die tegen de Hondsbossche zeewering zijn aangespoten. Daarvóór was het de zwakste schakel van onze dijkverdediging. Elisabeth- en Allerheiligenvloed deden hun werk. In 2017 en 35.000.000 kuub zand verder halen de Noord-Hollanders weer opgelucht adem, zolang het duurt natuurlijk.

De nieuwe zeewering

We fietsen terug door de Abtskolk, De Putten en de Oude Schoorlsezeedijk. Een oerhollands gebied met watertjes, dijkjes en molens omgeven door gras en bloemen. We stoppen bij de Hargermolen, waar we een praatje maken met een Amsterdammer die al vijftig jaar in die molen woont. “Ja met mooi weer barst het hier van de fietsers, maar met regen zie je geen kip”. Dan heb je ook weer even rust merkt Tony op. Hij is blij en gaat brood kopen.

HargermolenWO2 resten aan de koogereegNog meer resten

We passeren sluisjes, molens en bunkers, want die Atlantikwal was hier natuurlijk ook.

GroetermolenHondsbosschevaart

We fietsen door het lieflijke Groet en de Schoorlse duinen terug naar Bergen, maar niet voordat Dick zijn cache aan het Vogelmeer heeft gescoord. Prachtig gebied.

Vogelmeer

We fietsen het dorp Bergen binnen bij Duinvreugd, het pannenkoeken restaurant aan de rand van de duinen. Grappig hoe dat niet is veranderd na al die jaren. We eten er een waldkornbroodje met bacon, tomaat en sla.

Bij AH doen we boodschappen, want natuurlijk zijn we de keukenrol en de nootjes vergeten. Vanavond naar de italiaan in Bergen, we hebben al gereserveerd. En zoals de vorige keer, zo’n tien jaar geleden, smaakten de gerechten uitstekend. Bergen blijft een schilderachtig dorp met zijn ruïnekerk en pleintjes vol met horeca.

Ruïnekerk Bergen
Ons stukkie fietsen was 36km, dat nemen ze ons niet meer af.

En tenslotte de zon weer in de zee zien zinken. Zonder groene flits en mrt wolken. Toch een mooi besluit van de dag.

One sunset van vandaag

1. Emely:
    15 juni 2021
    Het meest opvallend aan vandaag zijn de superblauw luchten......... jullie hebben een goede tijd uitgekozen voor deze vakantie. Overigens, hoe zit het met jullie helmen op de fiets? Wij hebben vanmiddag onder het genot van de goede dingen des levens met Paul en Ingrid o.a. gesproken over helmen, mede door een stukje van een gemeenschappelijk contact Joep Galema. We besloten om elkaar op 3 juli een helm cadeau te geven...... grote verrassing dus.
    Komen jullie toe aan lezen? iPads. en e-readers etc zijn hopelijk niet voor niets mee op vakantie?
    Tja en dan die dagkaarten voor de duinen; vroeger was dat anders. Wij liepen er onlangs ook tegenaan. maar we blijven zeggen dat het zeker de moeite waard is. Gelukkig mag je nog wel zomaar het strand op zonder kaart en zonder geldig toegangsbewijs; een tip voor morgen? Met handdoek en badpak en zonder zwembroek?
    Geniet van deze mooie avond en mogelijk van een nog mooiere zonsondergang!!!
  2. Marien:
    16 juni 2021
    Groet ,ja bekend voor mij, de Bokkensprong nog gezien? In mijn Amsterdamse periode altijd een gewilde plek om na een wandeling koffie te drinken bij de enorme open haard of een biertje op de schommel aan de bar. Een geliefd uitje met mijn zus Nel in het weekend. Er was altijd veel te bespreken in die turbulente levensfase. Gr Marien
  3. Marien:
    16 juni 2021
    Ik zie op internet dat de Bokkensprong een hele luxe tent geworden is, dat is dan wel een bokkensprong in de tijd, toen was het gewoon en gezellig, ach ja weleer......