03 Egmond

16 juni 2021 - Bergen aan Zee, Nederland

Het wordt opnieuw een mooie, maar warme dag en het voordeel van elektrisch fietsen is dat je de ondersteuning kan opvoeren voor meer frisse wind. Maar eerst ontbijten met verse broodjes van de minisuper.

We kiezen vandaag voor de zuidkant, maar niet te ver. Dat betekent naar Egmond. Daar heb je er drie van: aan de hoef, binnen en aan zee. We spoeden ons door het reservaat naar Het Woud voor koffie. Helaas dicht, en dat geldt voor alle tentjes hier. We zijn gewoon te vroeg.

Lamoraal

We wenden de sturen naar Het Slot van Lamoraal van Egmont. Ik dacht dat het een titel was, maar hij heette gewoon zo. Iedereen kent het verhaal van het smeekschrift en zijn ruwe onthoofding in 1568 met zijn maatje Hoorne. Het ging er vroeger misschien wat ruiger aan toe, maar zoveel verschilt het niet met Navalny.

Lamoraal was steenrijk en verbleef voornamelijk in de zuidelijke nederlanden te Zottegem. Het slot hier Aan de Hoef, was zijn voorouderlijk huis, zeg maar, en het dateert al van de 12de eeuw.  Het is zelfs in opdracht van Willem de Zwijger in de hens gezet (1573), want de Spanjaarden mochten het niet hebben. Daarna werd het nooit meer wat het was geweest. Nu vinden we hier de gerestaureerde ruïnes terug, en de slotkapel. Die is blijven staan. Het kasteel was groot en de entourage met slotgrachten en fundamenten is mooi.

Bij het kasteel

Dick vond een labcache, een kleine cacheroute van vijf punten, die volledig wordt aangestuurd door een smartphone app. Geen logboekje, maar wel vragen beantwoorden dus.

Daarna was er koffie in De Liberté in Aan de Hoef. Het was inmiddels na elven en dus was ie open. Vol goede moed fietsten we voort naar Aan Zee, op zoek naar een lunchlocatie. Het was druk bij strandtentjes, maar een iets noordelijker gelegen cafetaria bood uitkomst met koele spa en broodjes kroket. Op de terugweg weer even aangelegd in Aan de Hoef; dit keer bij een heel grote AH. Dick scoorde er sinaasappelen voor het ontbijt.

Daar, achter de duinen, zien we veel bollenvelden, we zitten tenslotte in de geestgronden.

Uienbollen
Het laatste stuk fietsen we weer door de duinen terug naar een warm Bergen aan Zee. Het wordt een beetje luie middag verder.

Tony had bijtijds gereserveerd voor restauranttent Noord.

Strandrestaurant Noord

We moesten daar van vrienden gewis gaan eten. Tony dorade en Dick sliptongetjes aangekleed met groenten en frietjes. Ook de panacotta was prima. Na afloop wandelen we op blote voeten over het strand terug.

Pootje baden

Iedereen zoekt afkoeling. Wat ons opvalt zijn, behalve de e-bikes, de enorme hoeveelheden vespascootertjes. Over CO2 uitstoot gesproken, die is enorm bij die dingen. Vanavond om tien uur tien gaan we weer naar de sunset. En dat is een echte!!

Een echte

1. Emely:
    16 juni 2021
    Hè, die koffie dat is me wat. Tip: koffie bij ontbijt? Goed om de dag met een koffie-shot te beginnen ☕️☕️
    En dan die Lamoraal van Gavere, graaf van Egmont. Zijn geboortedag/verjaardag was op 18 november, hoera 🥳 🎉 Samen met de graaf van Horne (Hoorne) onthoofd in 1578 😭😭
    Jawel, dat hebben we ooit ‘gehad’ bij de Vaderlandse geschiedenis!
    Dank voor die mooie kleurrijke foto’s van alweer luchten en nu ook bloemen.
    Wat is een labcache?
    Geniet van een mooie avond, dat doen wij ook in de tuin van de Waalnoot 🎶
  2. Emely:
    16 juni 2021
    Sorry, foutje…… 1568 en niet 1578 ☺️
  3. Siebold:
    17 juni 2021
    Wij volgden gisteren een Zoom lezing over o.a. het West-Fries. Daar zijn jullie nu toch? Dat blijkt geen echt Fries te zijn, maar een variant van het Hollands, met ook enkele Angelsaksisch woorden. Interessant!
  4. DCVE:
    Hier hoor je vnl A’dams! 😀
  5. Peter:
    17 juni 2021
    Het is een Bourgondisch reisje aan het worden. :-) Wel lekker. En goed al die fietskilometers en stilstaan bij historie dan wel een onvervalste geocache.