04 Bergen

17 juni 2021 - Bergen aan Zee, Nederland

De nacht was warm en blijkbaar kom je dan moeilijker je bed uit. Om negen uur zaten we aan ons ontbijt met thee, beschuit, avocado (!) , aardbeien en kaasboterham.

Het weer blijkt minder benauwd dan voorspeld, en we besluiten Bergen wat nader te bestuderen. Het dorp is er al sinds de tiende eeuw vanwege de eerste kapel en mirakelen die er plaatsvonden. Centraal staat de ruïnekerk met een stuk overgebleven kerk en oude muren. Heel pittoresk.

Het is ons eerste doel van vandaag, want we kregen van een vriendin “opdracht” de groeten over te brengen aan de bewoners van de “eerste bergense boekhandel” die bij de ruïne staat. Simon, de zoon van Thomas (de eigenaar), is blij verrast, maar heeft het druk. Met een Trouw onder de arm gaan we koffie scoren op het terras van Fabels.BoekhandlKoffie op ruïneterras

Dick had een cacheroute gezien ten zuiden van Bergen. Dat is niet het eerste gebied waar je naar toegaat, maar het is zeker óók mooi met landgoederen, zoals Het Oude Hof, en de Bergense Bioscoop de Zwarte Schuur.

Bioscoop de Zwarte schuur

Je ziet de opgeworpen heuvels en rechte grachten nog om de oude gebieden lopen. Het rondje eindigt aan het Paddenpad langs de Damlanderpolder, waar het lijkt of heel het chique Bergen hier zijn hondje uitlaat.

Damlanderpolder

Bedenk dat ten noorden en ten zuiden tussen Bergen binnen en buiten de zaak hermetisch is afgesloten: het NH duingebied. We scoren de eindcache en fietsen naar Bergen terug voor de lunch (opnieuw bij Fabels).
Verkwikt en verzadigd fietsen we terug naar Zee om op te frissen voor een bezoek aan museum Kranenburgh. Met de auto zijn we mooi op tijd voor een late sessie. Wel van tevoren gereserveerd en mondkapjes op. Je verwacht kunst uit de Bergense School te zien (expressionisme met kubistische invloeden), maar daarvoor moet je in Alkmaar zijn.

SprookjespaleisDick met kroon

Wat er wél te zien is:  tentoonstellingen van illustrator van kinderboeken,  Thé Tjong King en van de stroming Die Brücke die in dezelfde tijd figureert als de Bergense School. We bezoeken ook de expositie van hedendaagse Bergense kunstenaars èn de beeldentuin, waar de bordjes bij de bomen hetzelde zijn als die bij de kunstwerken staan (zie hazentafel van Iris le Rütte)

Haastafel

We laten ons verleiden tot een wandeling over een luchtbrug van planken en touwen. Dick heeft hoogtevrees, maar weet zijn angsten te overwinnen.

Dick op de kabelbrug

We rijden door naar het centrum van Bergen voor pizza en pasta. La Terazza is opnieuw onze terechte favoriet. Ze bakken hier pizza's met een knapperige dunne bodem….

Eenmaal terug aan zee, wacht ons een zwoele avond met oranje voetbal en natuurlijk la mer, waar de zon zich vanavond niet laat zien, het wachten is op het onweer.

Nu ff rustig

1. Emely:
    17 juni 2021
    Wij lezen jullie verslag terwijl in Hees gejuich kilnkt…….2 - 0 voor onze jongens ⚽️
    Leuk om over Bergen te lezen. En ook om Bergen te bekijken! Zien we jullie in een verkleedsessie? Was dat in het museum? Jullie lijken in of uit een andere wereld.
    Morgen de laatste dag daar?
  2. DCVE:
    17 juni 2021
    Ja het lag er vol met mutsen voor heksen of prinsessen. Soms moet je ff nr je jeugd …. Zaterdag terug, dus morgen laatste dag. Wsch nr Schoorl.
  3. Marien:
    18 juni 2021
    Dit moet je gezien hebben! Dick jij als spoorarcheoloog!
    . Ik kan mij goed herinneren dat wij vroeger met Bello in Bergen naar zee gingen. Een hele belevenis. Wat is niet leuker om dat nog eens te beleven!. En jawel, Het Regionaal Archief Alkmaar heeft een kleine, maar interessante amateurfilmcollectie opgebouwd en de Almaarse Courant presenteert trammetje Bello in de serie Bewegend Verleden. Een video van 17 minuten om te smullen, ik zie me zelf al weer lopen. Hij heeft van 1905 tot 1955 als een normaalsporige stoomtramlijn gelopen van Alkmaar-Bergen-Bergen a/zee. Je kunt deze film bekijken op: https://m.noordhollandsdagblad.nl Bewegend Verleden met trammetje Bello naar Bergen. Veel plezier. Groet Marien
  4. DCVE:
    18 juni 2021
    Dank Marien. Bello ken ik natuurlijk van mijn NH trein avonturen. Vanmorgen struikelden we bijna over n stuk spoor bij de vredeskerk in baz. Zie straks de foto in blog. Nu bij de Damweg in Schoorl ah NHkanaal waar ooit picasso iets heeft geschilderd. T is hier enorm veranderd. Cu morgen gr dct
  5. Henny:
    18 juni 2021
    Schitterend daar blijkbaar. Als vanouds. Als je tijd hebt kun je ook kijken naar de huizen van de Amsterdamse school. Veel plezier.
  6. Ingrid:
    18 juni 2021
    Stoer hoor op die brug. Ziet er heerlijk uit.