07 Anaga, 23 januari

23 januari 2020 - Callao Salvaje, Spanje

Het groene noorden

Voor vandaag een rit naar het hoge noorden. Met Paula achterin, Tony naast Dick, twee tom-toms, in het nederlands en español, was het nog een hele toer om de juiste aanwijzingen door te krijgen. Paula volgt haar impulsen, Tony de tomtom, Dick de bordjes. Enfin na een goed uurtje verlieten we snelweg richting het Parque Rural Anaga. Het natuurpark ligt in de noordoostpunt van het eiland en omvat een vulkanische bergketen.

Kroegje in Las Mercedes

Uitzicht bij Las Mersedes

Na een korte koffiestop in een kleurrijke kroeg in Las Mercedes, reden we naar het informatiecentrum, waar we een boswandeling scoorden op de bergrug getiteld: Pista las Hiedras (klimop). De drieënhalve kilometer wandeling voerde door laurierbossen, heideplanten, varens, en op rucola lijkende geel bloeiende planten en klimop. Voor Tenerife is dit een bijzonder gebied.  Het is groen, want het regent hier veel vaker.

4498884-s.jpg?1579813914De ruculaplantBij het bezoekerscentrum

Na anderhalf uur genieten, aten we nabij het bezoekerscentrum pompoensoep en empenadas (espinacas y carne) om daarna nog van de mirador te genieten. Daarna was het even manoeuvreren om weg te komen, omdat er bussen voor de de auto stonden. Niet zo gek, want we hadden ons voertuig net als vele anderen op de busparkeerplaats geparkeerd.  Gelukkig konden we er nog net uit draaien, nagekeken door een nijdige buschauffeur.

Mirador Anagapark4498887-s.jpg?1579810368

De afdaling naar San Andrès was wellicht nog spectaculairder dan de wandeling. Met de steile lichtgroen begroeide hellingen, en links en rechts vergezichten, kwamen we ogen tekort. Op één van de mooiste punten hebben we de auto even aan de kant (uitwijkstrook) gezet om beter te kunnen kijken en genieten. Eenmaal beneden zetten we koers naar Candelaria, waar ons een enorme mariavereringsstal wachtte. Dwz het hele stadje in het klein, in het groene berglandschap, met kerk en Kerststal.  Bij de echte kerk, een basiliek, wachtte ons een zonnig plein met terras voor thee en koffie. Het plein werd geflankeerd door de negen stamhoofden van de oorspronkelijke bewoners van Tenerife, de Guanchen.

4498888-s.jpg?15798102874498889-s.jpg?15798102434498890-s.jpg?1579810206

Rond  zes uur waren we weer in Callao Salvage, waarvandaan we zelfs El Hierro konden zien liggen, zo helder was het vandaag.

1. Emely:
    24 januari 2020
    Guanchen? Zelfde als ‘indigenous people’ hier?
    Klinkt als een mooie dag, behalve dan de weg te moeten vinden middels bordjes, tomtom en impulsen en dan allemaal tegelijk dus...........
  2. DCVE:
    24 januari 2020
    Ja prima dag. Overigens zijn die inheemsen zijn volledig geïntegreerd of verdwenen.