Dag 15 Rondje Segre

8 september 2019 - La Seu d'Urgell, Spanje

Vandaag een rustige zondag, met een rustige wandeling langs de oevers van de Segre. We kunnen de route vanuit de Parador bereiken. Via de oude stad lopen we naar het “Parc Olimpic de Segre”, waar we het begin zoeken.

In 1992, tijdens de Olympische Spelen in Barcelona, was hier het wildwaterkanoën. De faciliteiten zijn er nog en worden nog steeds gebruikt; voor recreatie, maar ook voor wedstrijden.

15a Wildwaterkanoën

Er zijn speciale bergbeken omgeleid om een mooi parcours te creëren rondom de Segre. De rivier ontspringt ten oosten van Andorra en loopt via La Seu naar Lleida, waar hij verderop in de Ebro stroomt.

Het pad langs de rivier blijkt een soort jogging-, mountainbike- en paardenpad te zijn. Jong en oud rent, fietst, of ruitert voorbij.

15b Langs de Segre15c De segre

Soms kunnen we de rivier betreden, want er stroomt nu weinig water zo laat in de zomer. Het landschap aan de zuidkant van de rivier  doet een beetje Hollands aan, met weiden, bomenrijen en boerderijen, maar dan wel met bergen erbij.

Na bijna anderhalf uur gaan we over een brug om aan de andere kant van de rivier terug naar La Seu te lopen. Daar gaan we het waterpark weer in om het nog eens goed te bekijken. Je blijkt er ook in rustiger vaarwater te kunnen kanoën, of gewoon op het terras wat drinken en naar die peddelaars kijken.

15d terras olympisch dorp15e Lift of trap naar olympisch dorp

Op het kerkplein lunchen we met tomatensla en een soort kipnuggets op z’n Japans. Fris en lekker! Net als in Frankrijk zie je hier hele families die op zondagmiddag samen eten aan lange tafels.

15f De Ramblas van La Seu15g Het paleis van de bispo