Dag 8: Matera de Sassi

4 mei 2019 - Matera, Italië

Oerbewoning

Onze accommodatie is super. Modern, gerieflijk en een perefect ontbijt van Vincenzo. Zijn tips over de parking en restaurants waren erg handig. Vandaag belooft het regenachtig te zijn, maar zo lang het droog blijft kunnen we buiten genieten.

Sassi betekent stenen en dat slaat natuurlijk op de uitgesleten grotten die hier al sinds de oertijd worden bewoond. Iedere cultuur heeft hier wel zijn sporen achtergelaten, zoals we in het archeologisch museum hebben geleerd.

Matera bestaat uit de bovenstad met 18de eeuwse en recentere gebouwen en de rotswanden, die uit tufsteen bestaan en waarin werd en wordt gewoond. Diep beneden stroomt er dan nog een rivier door het groene dal. Iedereen wilde hier dus wel wonen.

Er zijn heel veel grafvondsten gedaan waaruit de bewoners-tijdlijn is afgeleid. Spullen uit neolithicum, ijzer-, bronstijd, en van de  Grieken, de Romeinen, en later de christenen; het komt allemaal langs. En de vele monniken die hier schuilden hebben natuurlijk allemaal hun kerkje uitgehakt.

De stadsgezichten zijn wonderschoon en het is niet voor niets dat Matera zowel Unesco werelderfgoed is, als culturele hoofdstad van Europa. Wel veel toeristen, dus.

H1. SassiH2. Het dalH3. Sassi rotsH5. Monasterio de Santo Augustino

Er zijn hier ook heel veel films opgenomen, waarvan Passion of Christ van Mel Gibson wellicht de bekendste is.

H4. Klok Dali

In het museum zien we opgegraven vazen van 2700 jaar oud met Griekse taferelen, maar ook gebruiksvoorwerpen uit diverse vroegere perioden van het menselijk bestaan. Indrukwekkend.

H6. Grote OrenH7. Grote potten in museum

De regen ontwijkend, lunchen we bijtijds, zeggen de guided tour af en rijden terug naar Nona Rosa voor een paar uurtjes op onszelf.  Dat wordt al gauw een echte siësta, want het licht is uitgevallen.

Voor het avondeten hebben we de volgende truc bedacht: loop langs een heel druk bezet restaurant, waarvan de kaart je bevalt en reserveer dan voor de volgende dag. We doen dat op de naam Tony, want die kennen ze allemaal.

Morgen naar het grottenpark waarvan de ingang hier vlakbij is. Je kunt er lunchen en hopelijk mooi en niet te zwaar wandelen.