01 Naar de Zee

14 juni 2021 - Bergen aan Zee, Nederland

We hebben er naar uitgezien, naar deze midweek vakantie naar Bergen aan Zee. Hoe kort ook, de voorbereidingen ertoe zijn altijd hetzelfde: welke koffers, welke kleren,, moeten de fietsen mee (ja dus), etc. Het eigenlijke inpakwerk werd tot het laatst uitgesteld.

Als je ouder wordt moet je intussen ook je pillen meenemen, je telefoons (meervoud), en je ipads (met e books) met hoofdtelefoons. Met de auto gaan is een groot voordeel.

Om halftwee reisden we af. Voor onderweg had Dick het idee om een speciale geocache op te halen in Assendelft. Die cache maakt deel uit van een serie die gebaseerd is op het aloude monopolyspel, waar de caches over de bekende steden zijn verdeeld. De Start was in Lent, de Dorpsstraat in Assendelft. We hoefden er nauwelijks voor om te rijden. Hij was verstopt in een knalrood vogelhuis en dus zeer snel gevonden.

Naar Bergen aan Zee was het nog een halfuurtje sturen naar ons appartement De Strandloper, waar we rond vier uur aankwamen. Anke onze gastvrouw verwelkomde ons hartelijk. Fietsen weer afgeladen (dat blijft altijd een heel werk) en tassen en koffer naar ons appartmentje gesleept. We hebben uitzicht op de duinen en de zee ligt op tweehonderd meter.

Ons balkonVanaf de boulevard

Bergen aan Zee heeft een rotonde als centrum, waaromheen in de loop van de tijd restaurantjes en huisjes zijn gekomen. Er is zelfs een boulevardje en een mini supermarkt. Voor het echte boodschappenwerk moet je naar het dorp (Bergen).
We kopen ei, aardbei, yoghurt en wijn in de super en gaan een strandtent opzoeken. Het is eigenlijk best druk voor een maandag, maar het weer is mooi en iedereen wil van zijn nieuwe “vrijheid” genieten.

Paviljoen Noord is vol, maar bij Hemingway’s eten we vis (heilbotje) en een salade. Heel smakelijk voor een prijs waar je vroeger van kon dromen.

Hemmingway’sSalade (de vis is al op)

Bij het afrekenen merkte een vijftig plusser naast ons op, dat we wel heel goed met onze tijd meegaan omdat we met de smartphone betaalden. Dan voel je je dus echt oud. Hij viel helemaal van zijn stoel toen Dick uitlegde dat hij dat ook met zijn horloge kon. Je moet je dus op onze leeftijd verdedigen omdat je geen digibeet bent, zeg maar. Zo werkt dus discriminatie…….

Noordzee

Vol goede moed gaan we morgen op onze ouwe dag een stukkie fietsen….

1. Peter:
    14 juni 2021
    Leuk. Bergen aan Zee, een ideale plek om te vertoeven met de extra warme dagen op komst. Veel plezier.
  2. Emely:
    14 juni 2021
    Klinkt weer ouderwets goed. En o een goede plek terecht gekomen dus. Ik mis vandaag de strandwandeling. Tony, dat is toch helemaal jouw ding? Gaat het morgen lukken qua alles en zo? Leuke foto’s! Geniet samen van deze grote reis met alle gemakken en gewoontes…..
    🧳 🧳 📱 📱 💻 💻 ⌚️ ⌚️
  3. Joop van Eck:
    14 juni 2021
    Bergen aan Zee en Binnen kennen we. Binnen vanwege Manfred en Angelina. Prachtig artistiek dorp en verder schitterende omgeving. Wij zijn net terug van drie nachten Valkenburg met ook het herkenbare fenomeen van je afvragen welke spulletjes je mee wilt nemen en die vooral niet vergeten enz. Jullie nog fijne dagen met prachtig weer.