04 Willem is jarig

27 april 2023 - Gasteren, Nederland

Wat vooral opvalt is dat de omgekeerde vlaggen hier weer verdwenen zijn. Een eenzame protestboer laat hem nog zien. Vandaag, op koningsdag hangen de vlaggen niet talrijk, maar wel recht en we zien ook dat de oranje wimpel niet ontbreekt. In de wat grotere dorpen is een vrijmarkt en een spelprogramma al dan niet met muziek. We laten het aan ons voorbijgaan en plannen een cache/wandelroute door het boerenland bij Deurze, een dorpje onder de rook van Assen. Er staan vooral boerderijen, waarvan veel met rieten daken. We kleden ons stevig aan want er staat rijp op het gras. Maar die is bij aankomst bij het begin van de wandelroute wel verdwenen, het is zelfs “warm” met 12C: de jassen kunnen los.

Kaboutercache

Op de route (6,5 km) zijn maar liefst 25 caches te vinden. Het gaat vooral over boerenpaden tussen weilanden omzoomd met -vooral- veel eiken.

Bollen in Drenthe
We passeren ook nog een rose tulpenveld en komen door het nog kleinere dorp Nijlande. Even verderop kunnen we op een bankje de meegebrachte boterhammen eten; wind in de rug, neus in de zon!  We zijn dan ongeveer halverwege; nog 13 caches te gaan. Met de hints die in de beschrijving worden gegeven zijn de caches vrijwel allemaal gemakkelijk te vinden en zo is in 2,5uur de hele tocht volbracht. Het eindpunt is het oude zwembad.

BoerenpadHet oude zwembad

Zoals voorspeld is het langzaamaan bijna helemaal bewolkt en we spoeden ons met Captur weer richting Gasteren voor thee en douche.

Rond vijf uur haalt Dick zus op voor een aspergediner in ons huisje. Voor het toetje denken we aan tiramisu; daar moet zus nog een aardig stuk van in de koeling hebben. Helaas blijkt ze zich daar intussen onverschrokken al een heel eind doorheen te hebben gewerkt. ;-) Het maakt allemaal niet uit. Met vijf asperges per mens, ham, boter en krieltjes is ieder dik tevreden. En met het toetje komt het meer dan goed: het wordt een grand dessert van twee ‘restanten’: tiramisu en kroonkoek.

Morgen alweer de laatste dag. Het gaat echt te snel.

1. Emely:
    27 april 2023
    Zo te lezen vermaken jullie je in het ook door ons geliefde Drente. Daarginds is het weer een hele ander koningsdag dan bij ons in Amsterdam.
    Geniet morgen van jullie laatste dagje, voorlopig, daar!
  2. Zus Elly:
    27 april 2023
    Je verheugd je op hun komst,en zo moet je weer afscheid nemen. Genoten van deze week, Jammer van het koude weer. Alhoewel de zon de laatste dag veel goed maakte.
    Deurze, ook weer zo'n prachtig stukje Drenthe ten oosten van Assen. Ook daar weer heerlijk gewandeld. Zoals afgesproken rijdt om 5uur de captur voor, en brengt me voor het aspergediner naar Gasteren waar Tony met de voorbereidingen bezig is .Eerst nog even genieten van een heerlijk wijntje voordat we aan tafel gaan. Heerlijk gegeten.
    Om half negen weer thuis gebracht
    Afscheid nemen van broer en schoonzus is altijd weer even slikken. Dank voor alle prachtige foto's en alle mooie reisverhalen.
    Voor morgen een goede reis naar Nijmegen en wel thuis. Lfs Zus