Dag 04: Bij De Fazant met eend, kwartel en Zwaluw

10 maart 2024 - Gasteren, Nederland

Vandaag alweer de laatste volle dag in Drenthe. We slapen wat uit en genieten van de vroege ochtendzon in de Gasterse duinen, waar we via de ijsbaan naar toe lopen. We verstoren er wat Canadese ganzen en nemen een klein paadje tussen de heiplanten.

IJsbaan GasterenGasterse duinenGasterse duinen

Ik was het vergeten te vertellen, maar behalve de vele ooievaars die hier zitten hoorden we gisteren ook twee veldleeuweriken. Zien is lastig maar in het open veld van het Aa-dal hoor je ze van verre.
Voor vandaag staat er een lunch op het programma. Dick had al een maandje geleden gereserveerd bij Herberg de Fazant in Oudenmolen, dit restaurant richt zich vooral op het hogere segment, zeg maar. In het weekend zijn ze open voor lunch en diner. ‘s-Zomers zit je heerlijk buiten. Voor ons ideaal, want het ligt op fietsafstand.
We kozen voor een drie gangen lunch, die werd geflankeerd door amuses en koffie. Zelf spreken ze van een proeverij, dat staat wat chiquer. Je hebt kappers en hair-stylists, zeg maar.

Voor een idee:

FazantFazant

Als welkomsthapje een fragiel toostje met bietendruppels en een gefrituurd broodbakje met pastinaakpuree (en een bloemetje). Vervolgens een halve kokosnoot gevuld met rauwkost(je) en kokosschuim als amuse.

Het voorgerecht(je) bestond uit een salade met reepjes rauwe zalm en een kwartelei (die zijn altijd klein). We namen er een witte Rioja bij.

FazantFazant met eend

Het hoofdgerecht(je) was een stukje tamme eend met polentataartje en wortelige groente.

Het dessert(je) bestond uit chocolade-ijs en een hangopcakeje met een schijfje sinaasappel.

Fazant toetjeFazant hamermunt

En natuurlijk een koffie(tje) toe.

De rekening (geen verkleinwoord hier) werd gepresenteerd op een plankje met een schijfje pepermunt dat je met een hamer(tje) in stukken kon hakken.

Voor de Zwaluw
Als smikkellunch was het ruim voldoende en erg lekker allemaal. Op de terugweg fietsen we nog langs de Zwaluw, een graanmolen, waarvan de wieken bijna de grond raken.

Morgen keren we weer huiswaarts, er komt regen.

1. Zus Elly:
    10 maart 2024
    Wat hebben jullie het getroffen met het mooie weer, en dat geldt waarschijnlijk ook van de heerlijke lunch bij de 'Fazant' En moest je ook nog werken voor die hoge rekening; munt slaan. Ik heb dit nog nooit gehoord en gezien.
    Lieve broer en schoonzus, ik heb weer genoten van jullie, en voor morgen een hele goede reis naar huis. Lfs Zus.
  2. Emely:
    10 maart 2024