S. Weerzien Porto

22 juli 2018 - Porto, Portugal

Nog even wat rechtzetten, geen negen maar negentig jaar is er over gedaan om dat viaduct te metselen voor die dorstige harten.

Vandaag C3 met rust gelaten en de metro naar Porto genomen. Je koopt hier kaartjes met cash of pin en de prijzen zijn laag: 3,10€ voor een enkeltje van 26km.

We lieten ons midden in de stad afzetten om Sao Binto weer te zien. Een treinstation vol met azulejos met de mooiste voorstellingen. Het aardige is dat het station ook nog gewoon gebruikt wordt. Vanaf hier de Christinastraat in naar de Sé met uitzicht over de Douro. De afdaling naar die rivier door de nauwe   straatjes en steile trappen blijft leuk om te doen. En de beloning is ernaar: een prachtig zicht op de bekende hoge brug met z’n verschillende verdiepingen. Wat wel opvalt, zijn de enorme aantallen toeristen die Porto tegenwoordig komen verkennen. Om ons heen werden veel verschillende talen gesproken.

Van de rivier liepen we terug de stad in, naar de San Fransesco. Het is geen kerk meer, maar een museum met entreegeld en de meest barokke inrichting die je je kunt voorstellen; en dan al die graven daar beneden in de crypte van zowel burgers als bisschoppen.

We besluiten wat te eten in de Rua de Flores. Na drie pogingen zaten we op een schaduwrijk plekje, maar we moesten lang wachten op het eten omdat de kok zich in de vingers gesneden had.

Intussen kwam er allerlei volk voorbij, zoals muzikanten en vooral ook bedelaars. Zowel hier als in Spanje kom je ze tegen, waarbij je een voorstelling in zieligheid krijgt. Toen onze amerikaanse buurman zijn fooitje wilde neerleggen, stond een bevend mannetje er met zijn bekertje naast, zodat er wat te kiezen viel.

Na een laatste blik op het stadhuis gingen we weer richting metro, terug naar Vila Do Conde, waar we nog gauw een strandbezoekje aflegden. Het woei er flink en het zand is er wat ruwer dan in Zandvoort. In ieder geval hier ook strandtentjes. Do Conde had ook nog zijn weekendmarkt met muziek en veel meuk, zoals Fred dat zegt.

Vanavond in hetzelfde resto gegeten als gisteren. Nu vlees ipv vis met vino tinto de Douro.

Morgen terug naar NL. We moeten rekening houden met hitte.