04 Rond het Andersche Diep bij Papenvoort en de Wiemel

7 oktober 2021 - Gasteren, Nederland

Onze laatste volle dag in Drenthe. We worden wakker en het mist en het oogt koud. We hadden een fietstochtje gepland, maar, jammer voor de fietsen, we zullen met de (benen)wagen gaan. Maar eerst ontbijten en kijken of de mist wil optrekken. Intussen heeft Dick de Wifi aan de praat gekregen door de steunzender uit het stroomnet te trekken en terug te steken. Trudy vond het goed. Het “ding” in ons huisje gaat op zoek naar het “ding” aan de andere kant en na wat rood en oranje geknipper gaan vier van de vijf ledjes op groen. De powernet verbinding is weer gelegd! Al haalt de snelheid het niet bij een echte glasvezel verbinding.

Na de koffie gaan we met de wagen op pad voor een wandeltocht langs het Andersche Diep, één van vele namen van de Aa nabij Papenvoort.

Die beek

Het is opnieuw een cacheroute, maar het gaat ons vooral om de prachtige natuur. We worden verwelkomd door prachtige kronkelige eiken, die het landschap opsieren.

Eiken

Maar ook de paddenstoelen doen hun best, het is tenslotte herfst. Geen zon, maar er zijn boomstammen en later ook nog bankjes genoeg om onze boterhammen en warme thee te nuttigen. Het is opvallend stil in dit gebied.

CharoletsNog meer koeienPaddestoelen: fomitopsidaceae

Om zes uur heeft zus een tafeltje gereserveerd bij de Wiemel (een restaurant in Gasselte). We halen haar op en doen ons tegoed aan soep, salade en vis (heek), maar vooral ook aan de verhalen van nu en de verhalen van toen, want dat is het leuke als je met je zus op stap bent.

Het was allemaal lekker en gezellig. Jammer dat zo’n midweekje zo snel om is. De dag eindigt zoals die is begonnen: mist.

1. Emely:
    8 oktober 2021
    Geweldig, Tony en Dick, dat jullie het ons zo zeer geliefde Drenthe ook hebben ontdekt. Per slot van rekening zijn Siebold en ik in deze contreiten geboren en getogen. En later behoorde dit gebied tot onze favoriete fiets- en wandelroutes, bv op zondagen........ Zo zie je maar weer, Elly, je hebt een fantastische plek met mooie natuur om je heen om te wonen. En heerlijk dat Nijmegenaren regelmatig die kant op komen.
    Morgen dus al weer naar het Nijmeegse? Na weer een paar mooie dagen..............
  2. Zus Elly:
    8 oktober 2021
    Ja Emely, ik ben ontzettend blij met mijn Nijmegenaren. Ze zijn zich al aardig aan het ontpoppen als Drenthenaren, en voelen zich al helemaal "thuis" in hun onderkomen in Gasteren. Gieten ligt op de hondsrug en ik loop vanuit mijn woning zo de natuur in. Na 53jaar blijft het nog steeds mooi. Als je 't maar zien wilt. En Dick en Tony zien dat ,ja zelfs nog meer dan ik kan bedenken. Bloemen, planten, bomen, struiken, stroompjes,diepjes enz. Er ontgaat hen niets.Het was weer een fijne midweek. Een stukje Drenthe en Groningen te delen en elkaars gezelschap. Liefs