18 Naar Huis

17 juni 2022 - Internationale Luchthaven Barcelona, Spanje

Om halfacht ging de wekker. Een halfuur eerder dan normaal om tijd te hebben voor het gepak. We willen om halftien uitgecheckt zijn en dat lukt helemaal; inclusief het ontbijt van halfnegen. Met een beetje weemoed nemen we afscheid van de Parador in Vic-Sau.

Parador met uitzichtThee in de paradorHet monument

We kiezen voor de kortste weg naar het vliegveld en tanken nog even bij de Repsol. Ook in Spanje springt de overheid bij om de bezineprijs binnen de perken te houden. Het grappige is dat de korting niet zichtbaar is aan de benzineprijs, maar bij het afrekenen als korting wordt gegeven (zo’n 10%). Zichtbaarder kun je het niet maken. Het is inmiddels half elf en Tony wil per se koffie. Dat hebben ze óók aan de pomp. Dick parkeert Captur in de schaduw voor een snelle slok.

Als we Barcelona naderen, valt het grote aantal tunnels en spaghetti-knooppunten op waardoor en waarover we moeten crossen. Maar met de hulp van zo nu en dan een bordje Aéroporto en twee TomToms rijden we toch vrij soepeltjes naar T2-car return. Op het allerlaatst is het volstrekt onduidelijk welk autopoortje met slagboom de juiste is, maar als ook die horde is genomen parkeren we Captur na zo’n 1200km op zijn thuisbasis. Zo’n 1,2€/km dus, want zoveel kost het huren van een auto tegenwoordig.

In Terminal 2 staat al een lange rij voor de balie van Transavia. Uiteindelijk vlot het goed en -verrassing- binnen een kwartier zijn we door de veiligheidscontrole, al moest Dick zelfs zijn bril afgeven toen hij een iphone en twee ipads uit zijn rugzak haalde.

Luchthaven

Vervolgens moet je in Barcelona Airport door een volledige winkelstraat met parfum, drank en sigaretten zig-zaggen voordat je aan de koffie kunt. Maar dan kun je ook goed terecht. Bij een bakker kocht Tony baguettes met kaas en met iberico ham en twee Pastel de nata, èn natuurlijk een fles water, want dat is op deze dagen goud waard.

Het vliegtuig was laat waardoor we uiteindelijk een halfuur later vertrokken en dito in Eindhoven arriveerden. Bij het uitstappen merkten we het meteen: in NL is het óók erg warm. Maar verder geen klagen: wat gaat het op Welschap snel en soepel vergeleken met Schiphol. Je stapt bij de bagageband de hal in en binnen vijftien minuten sta je buiten. Je moet nog wel door een bus en twee treinen met je koffers slepen, maar dan ben je thuis. Onze buuf had zich al gemeld om ons op te halen. Kortom een voorspoedige thuisreis na een, voor ons doen dan, turbulente vakantie.

1. Emely:
    17 juni 2022
    Op afstand dan maar een welkom terug in Nijmegen. Vandaag verliep toch niet zo turbulent? Behalve dan misschien het moeten afgeven van je bril, Dick!
    We gaan jullie verslagen missen! Slaap lekker weer in je eigen bed!
  2. Zus Elly:
    17 juni 2022
    Goed om te lezen dat jullie weer veilig thuis zijn. Nu maar uitrusten van de reis en nagenieten van deze prachtige vakantie.
    Lfs Zus.