Dag 9. Murgia Materana Park en Matera

5 mei 2019 - Matera, Italië

Door eeuwen en bloemen

Vandaag de wandeling door het Murgia Materana park, zoals we bij de info hadden voorgelicht gekregen. Het aardige is dat je hier aan de andere kant van het dal loopt, en dus Matera aan de overkant ziet liggen in de groene kaders van het landschap.

I1. Zicht op Matera

We waren natuurlijk niet de enigen, maar wel degenen, die wat verder liepen (7km). De meesten gaan shoppen bij de madonna’s, zoals Santa Agnes, de Madonna de Tres Portes, en de Madonna de la Croce. De kapellen zijn uitgehakt en voorzien van inmiddels halfvergane fresco’s.

I2. Santa AgneseI3. Madonna delle tre porte

We liepen langs allerlei grotten, waar vroeger in geleefd werd. Daarbovenop gras en heel veel bloeiende planten. In een bijna oneindige variëteit zie je orchideeën, distels, wikke, klaver, venkel, cichorei, en wat we vooral niet kenden.

I4. Grote orchusI5. BloemenI6. Dick neemt een venkel

Er doorheen zigzagden veel van die groene hagedissen. Kortom een hele mooie rondwandeling, die we wilden afsluiten met een lunch in het bezoekerscentrum. Helaas was daar alles gereserveerd voor een grote wandelgroep, maar de beheerder die ons gisteren zo aardig op weg hielp, bakte nog snel even een foccacia op die we buiten in het zonnetje mochten opeten. Espresso toe. Brava.

Omdat we redelijk bijtijds terug waren, hebben we Matera verder verkend.

I7. De trappen naar Madonna Idris (water)I8. San Pietro CaveosoI9. Het dal vanaf Matera kantI10. Zicht op Sasso  vanaf de bovenstad

Wat oude rotskerken beneden en de bovenstad, waar zeker tegen de avond de meeste levendigheid is. We kwamen zelfs in een ondergronds theater terech waar tegen achten een voorstelling begon en waar Italianen zich vooraf aan wijn en hapjes tegoed deden.

I11. Olifant in de bovenstad

Het valt op dat er veel Tourist Offices er zijn die allemaal hun eigen campagne voeren, terwijl de bewegwijzering voor de attracties zeer te wensen overlaat. Het liefst willen ze dat je een gids neemt, die je voor dertig euro per persoon rondleidt.

Morgen bijtijds op voor de vlucht naar huis.

1. Paul:
    5 mei 2019
    Ah toch nog wat gegeten...
    Super...
    En de vele madonna's zullen je goed gedaan hebben, Dick...
    Zo katholiek toch?
  2. Anton.luijendijk:
    5 mei 2019
    Je hebt een mooie foto van een paarse "hyacint-achtige" bloem, Dick, die staat te midden van een pol met "vogelmelk", van die wit zilveren bloemetjes met 6 witte blaadjes. Die komen bij ons ook voor, maar dan zijn zij een stuk kleiner.

En venkel heb ik in Griekenland ook zo hoog gezien, nog langer dan ik ben. Dat zal ons hier in het Kerkpad wel niet lukken.