Dag 1 en 2: op hunebeddenjacht

8 maart 2024 - Gasteren, Nederland

Het was nog een hele toestand toen bleek dat de schilders een paar weken eerder kwamen dan ze zelf gepland hadden. Het betekent dat zij gisteren kwamen toen wij vertrokken. Inmiddels waren er steigers gezet voor de bovenste ramen, want schilderen op een wiebelige ladder is er niet meer bij. Heel fijn dat onze buren  een oogje in het zeil houden.
De rit naar Gasteren is inmiddels routine. Tony stuurde er in ruim twee uur naar toe terwijl het weer veranderde van stralende zon naar dichtbewolkt. In Drenthe was het zeker vijf graden kouder met een stevige wind. Trudy en Fred wachtten ons al op, waarbij Fred met gepaste trots zijn tien zonnepanelen liet zien, die sinds twee weken op het schuurtje liggen. Panelen op het rieten dak van het huis is natuurlijk vloeken in de kerk, maar dit mocht nèt.

Natuurlijk gingen we na het uitladen al snel door naar zus in Gieten. Intussen had Dick ontdekt dat zijn muts in Novio Magus was achtergebleven. We probeerden nog snel een paar winkels in Gieten, maar … Hema: nada, kruidvat: nada. Gelukkig wist zus raad: bij Scapino moet je zijn. Tegen sluitingstijd (18:00) stormden we de winkel binnen. Ze hadden zelfs keus! Het werd een blauwe. Fijn om daarna weer gezellig bij te kletsen met zus bij een visje, saté, wijn en koffie. Gezellige tent dat Jim’s in Gieten.

HooglandersSub Aa

Vanmorgen stond de zon al vroeg vol op ons huisje. Na een eitje gauw naar de Aa of beter de Sub-Aa gewandeld, waar boeren druk met mest uitrijden bezig waren. Een koppeltje hooglanders verwelkomde ons met steunend geloei. Het was koud en die muts kwam goed van pas.

FietsrouteD15D13D16

In de middag pakken we de fiets voor een hunebedden geocache- tocht. Het rondje voerde ons over zo’n 23km via Loon, Balloo, Rolde (thee bij bakker Pots en boodschappen bij ah), Eext weer rond naar Gasteren.

D13D14D13D12

We fietsen langs wegen, waar we nog niet geweest waren. Hunebedden genoeg hier. Het vormt een mooie voorbereiding voor onze trip van morgen naar het hunebedmuseum, jawel, in Borger.

1. Emely:
    Dag lieve wereldreizigers,
    Wat gezellig weer zo’n reisverslag. We hadden elkaar gisteren tegengekomen kunnen zijn. Wij reden van Ter Apel via Meppel naar Amsterdam. Ook naar zus, net als jullie. Andere zus zagen we op de familiereünie. Jawel, zo gaat dat met zussen.
    Terug naar de hunebedden; heerlijk vertrouwd en bekend en al lezend even terug naar Drente. Hoeveel van die keien worden het voor jullie de komende periode? Tellen jullie ze?
    Veel plezier in het hunebeddenmuseum. Daar ben ik wel benieuwd naar. We kennen het niet.
    Geniet morgen van jullie derde vakantiedag!
    Groetjes!
  2. Zus Elly:
    8 maart 2024
    Fijn dat jullie er weer zijn in het mooie Drenthe. En op hunebeddentour..de laatste foto lijkt opeen hunebed, waar in kan kruipen. Zulke typen staan in Schoonoord ,wel een stuk groter, en die wordt de paapse kerk genoemd. Ik verheug me op morgen; In het hunebedmuseum kunnen we ons vergapen aan de hunebedbouwers,hun 'kleding',hoe ze leefden en komen we er achter hoe men die hunebedden bouwenden. Tot morgen. Lfs Zus.
  3. Zus Elly:
    8 maart 2024
    Nog even over het hunebed de paapse kerk; daar werden honderden jaren geleden preken gehouden.
  4. Peter:
    8 maart 2024
    Mooi om weer mee te reizen.

Jouw reactie