02 Wassenaarseslag Den Haag

2 april 2023 - Ganzenhoek, Nederland

Het beloofd vandaag een mooie dag te worden. Om acht ging de wekker en dat was maar goed ook. We hebben als osjes geslapen in een bed dat tien centimeter langer is dan we gewend zijn. Als we de ramen open zetten, is het nog koud en mistig.

We ontbijten beneden. Het is goed verzorgd, al vist Tony voor haar gebakken eitje achter het net. Dick heeft een wandeling gevonden die zowel noord als zuid van ons hotel loopt. We beginnen noord en lopen door het gebied Berkenheide.

Berkenheide
Het is eigenlijk nog stervenskoud, maar de zon breekt al door. Intussen scoren we drie eenvoudige geocaches voordat we het strand opwandelen.

Tussen katwiijk en de slagAan zee

Met de koude noordenwind in de rug en de zon van opzij wordt het steeds lekkerder. We genieten opnieuw van de zee en een kilometertje verderop zijn we bij de noordelijkste strandtent bij de Wassenaarse slag: Bait. We warmen er nog wat verder op met koffie en een gedeeld stuk cheesecake.

Aan het eind van de Wassenaarseslag gaan we weer de duinen in voor het zuidstuk van de wandeling, dat langs waterige gebieden voort.

De ganzenhoekGanzenhoek

Het heet hier Ganzenhoek. Het was vroeger, net als de Amsterdamse Waterleidingduinen, een waterwingebied. We ontdekken hier schotse lakevelders: langharige beesten met een witte band dus.

Schotse lakevelderGanzenhoek

We komen weer uit bij Duinoord, ons hotel. Er staat nog steeds een straf windje, maar dankzij de zon is het toch lekker op het terras. Onze kamer kijkt erop neer.

Lunchterras Duinoord

Vanmiddag naar Den Haag, voor ons bezoek aan Joop en Robin. Vanuit Wassenaar heb je altijd het gevoel dat je enorm omrijdt voordat je de tunnel voor Madurodam inschiet. Het is gewoon druk.

Het is te zien dat het goed met ze gaat. Joop is actief met het huis (een nieuwe kastenwand van Ikea) en Robin met haar vriendinnen. Al merken we allemaal natuurlijk wel dat we een dagje ouder worden. We gaan eten bij Giorgio, een Italiaans/Turks restaurant. Het is praktisch om de hoek, aan de rand van het winkelcentrum. We laten ons de pizza, salade en kip met bier, water en wijn goed smaken. Als toetje hebben ze tiramisu in de aanbieding, dat kunnen we niet laten staan. Het was heel gezellig allemaal.
De terugweg naar Duinoord gaat voorspoedig.

1. Zus Elly:
    2 april 2023
    Weer een mooie dag in de natuur met een strakblauwe lucht. Weer genoten van de prachtige foto's. Ook hier in het Drentse prachtig weer. Samen met kleindochter Eline gewandeld en buiten de deur geluncht.
    Fijn om te horen dat het goed gaat met met broer en schoonzus in het Haagse. Morgen en en hele week mooi weer. Voor jullie mooie dagen. Lfs Zus.
  2. Emely:
    3 april 2023
    Dag Ganzenhoekers, hebben jullie ganzen gezien? Gisteren hoorden we het één en ander over het effect van ganzen op de natuur. Nait so best, zeggen ze in het goed Gronings. Ik heb wel wat met ganzen. Niels Holgersson enzo…….
    Het mag dan koud zijn, maar die luchten zijn wel heel blauw. Mooie foto’s!
    Een uitje van natuur, vrienden en familie dus deze keer. Een goede combi! Ook nog tijd voor een boekje? Literatuur erbij? En rust?
    Groet en voor vandaag weer een fijne dag!