01 Ze zitten er weer die ooievaars

24 april 2023 - Gasteren, Nederland

Wat is dat toch dat je bijna geen tijd hebt/neemt om op vakantie te gaan wanneer je pensionado bent. Tony druk met zingen en -het moet gezegd- met kwaaltjes, en Dick druk met uitvoeringen en -het moet gezegd- ook met kwaaltjes. Reden temeer om er gewoon even tussenuit te knijpen.

We gaan weer naar ons inmiddels vertrouwde adres: ons huisje in Gasteren.  ‘t Is ons huisje natuurlijk niet, maar we voelen er ons wel thuis. De fietsen gaan dit keer niet mee: te koud, te winderig en het scheelt gedoe. Nadat Dick ‘s-ochtends nog even een snelkookcursus muziekeditten en midi had gegeven aan een zoon van goede kennis, togen we na de lunch in Captur naar het Noorden. Denk je net binnen de twee uur in Gasteren te zijn, is er in het zicht van de haven een versperring. Niets aan te doen. Dat werd dus een kwartiertje extra rijden door de druilerige miezerregen, maar we hebben alvast geconstateerd dat de ooievaars bij Oude Molen weer boven op de nesten zitten.

Ooievaat in boomWijdse weitje

Trudy, onze Gasterense gastvrouw verwelkomt ons met choco- en vers-uit-de-kip eieren. Fred was net even een ommetje maken. Ze maken het goed.

Om vijf uur hadden we met zus afgesproken, die herstellende is van haar rug- en heupklachten en gelukkig weer wat opknapt. We praten de laatste nieuwtjes bij en realiseren ons dat we allemaal moeten dealen met verlies van dierbaren. Ook dat is ouder worden.

We gaan boodschappen doen bij de Jumbo: verse pizza met sla op het menu met een beetje tiramisu toe. En onder het eten gaat het gesprek als vanzelf over vroeger. Of beter: heel vroeger. De belevingen van broer en zus zijn verschillend, deels ook aanvullend, maar vooral zijn we onwetend over waarom dingen zijn gelopen zoals ze gingen voor onze ouders: oorlog, huwelijk, miskramen, gewenstheid, grootouders.

Het is al bijna donker wanneer we weer in Gasteren ons huisje opzoeken. Toch wel moe. Nog even kijken naar “Met het mes op tafel”. Morgen gaan we aan de wandel.

1. Zus Elly:
    25 april 2023
    Fijn om jullie weer in de armen te sluiten, en als je alleen bent, is zo fijn om samen te eten. En te praten over heden en verleden; de één weet nog meer dan de ander ,en dat je het verleden, wat onze jeugd betreft ,ieder op zijn eigen manier beleefd. Morgen voor jullie een rustige dag. Hopenlijk blijft het droog en heerlijk genieten van de drentse natuur.
    Wij zien elkaar woensdag ,dagje Groningen
    oa Groninger museum. Lfs Zus
  2. Ineke c.j. van Eck:
    Hoi, hoi, hallo Tony & Dick,
    Dank voor jullie verhaal en als altijd de prachtige foto's.
    Ben echter blij, dat jullie, zo goed, als mogelijk, in Nederland actief zijn.
    Er is langzamerhand overal oorlog. Er zijn Geschillen, Fraude etc.etc.
    Kortom, het is een chaos. De hele wereld staat op z'n kop. Realiteit. Want ik doe niet aan doemdenken, dat weten jullie.
    Geniet van de Ooievaars, van elkaar en koester het mooie huisje/plekje in Gasteren. Prachtig! ZIJn er trouwens nog meer vogels, die je in deze tuin
    kunt spotten. Tot slot, ook morgen o.a. samen met Zus Elly ook lekker genieten van het Groninger museum. Ligt mooi.Misschien schijnt de zon op het terras, wat mooi aansluit bij het museum ook nog op jullie bolletjes.
    Hoop, al weer op jullie reisverslag en en begeleidende foto's

Dag, dag, mooie avond toegewenst,
    Liefs en vrolijke kwispel,
    Ineke en hond Moos.

Ineke en hond
  3. DCVE:
    25 april 2023
    De ooievaars zitten in het stroomdal. Het zijn overwinteraars hier hoor. In “onze tuin” zitten merels en haan. Voor veel vogels waaide het te hard en nog koud ook 9C.