03 Versace

26 april 2023 - Zuidlaren, Nederland

Vandaag naar het Groninger museum naar de vermoorde mode-ontwerper Versace. Maar eerst op de koffie bij zus en dan rijden we met ons drieën naar de provincie van 22miljard. Volgens mij zijn ze het geld al lekker aan het besteden, want het is een hele toer Stad binnen te komen vanwege alle wegomleggingen.

Normaal gesproken komen we hier met de trein, maar nu moesten we een parkeergarage zoeken. We verkoren het Q-park Museum, dat verscholen ligt tussen de huizen aan de noordkant van het museum. Nadat we op het niveau van binnenkomst (-2) hebben geparkeerd blijkt er geen lift te zijn om buiten te komen, maar na een tip rijden we een verdieping hoger, en daar kunnen we zo naar buiten lopen.

Het museum is een paar honderd meter lopen. In het museum is gelukkig een liftenstelsel beschikbaar en -niet onbelangrijk- een rolstoel, die blijkbaar uit de krochten van dit gebouw moest worden opgediept, want het duurde even voordat we hem tijdelijk konden gebruiken in ruil voor de rollator.

Op de museumtrap

Voor we het museum induiken bezoeken we eerst het restaurant, waar we een lichte lunch bestellen. En dan melden we ons, iets te vroeg, bij de balie van het museum We hebben dus ruim de tijd om ons te vergapen aan de creaties van mode-ontwerper Versace.

Versace

De binnenkomer is een vrouw (pop) gehuld in een kleurig dekbed. Daarna barst het echt los: negen zalen over twee verdiepingen is veel en vooral kleurrijk, waarbij de vrouw beter aan haar trekken komt dan de man. Voor hem is er maar een handvol creaties te bezichtigen.

Setje overhemdenSelfie voor instagramVersaceTony by Marylin Monroe print met James DeanEen bankje is altijd welkomSchoenen doet ie ookEen mannenpakje

Na twee uurtjes ruilen we rolstoel weer om, en wandelen terug naar de auto en koersen uit Stad, waarbij ieder verkeerslicht een stoplicht lijkt. Bijna in Gieten loopt het toch nog even vast. De N34 blijkt ter hoogte van Annen afgesloten. Met een zus als local en Tony aan de kaart, sluipen we via Anderen en de Eexterhalte naar Gieten. Het valt allemaal mee.

Bij JoostEen boomkunstje

Vanavond gaan we eten bij brasserie Joost, een van de vele eetgelegenheden in Zuidlaren. Het is een klassieke en gemoedelijke zaak met een beperkte kaart. Dick neemt sla met biefpuntjes, Tony de gamba’s en natuurlijk loopt het uit op twee koffie met één kaascake. ;-)

1. Emely:
    26 april 2023
    Hebben jullie de Vaandeldrager in Groningen gemist?
  2. DCVE:
    26 april 2023
    Ja, met opzet genegeerd, want vorig jaar hing hij in Assen!!
  3. Zus Elly:
    27 april 2023
    Lange tijd niet in Groningen geweest, laat staan in het Groninger museum, sterker nog, alleen de buitenkant gezien. Ook heel imposant. Maar nu de binnenkant, het is het tegenovergestelde van het Drents museum.
    Hier is alles design. Bij binnenkomst wordt je verblindt door een kleurrijk dekbed, en dan wil meer zien. Nou en dat was veel, heel veel.
    Het duizelde voor je ogen en in je hoofd, maar het was twee uur genieten. Ik zag het meer als kunstwerken. Jammer dat Versace maar 50j is geworden. Lfs zus.