02 Graven in een bos

25 april 2023 - Gasteren, Nederland

De rust en het kraaien van de hanen doen ons goed. Om kwart over negen stonden we op. Buiten een mager zonnetje en een gure wind, binnen de kachel op negentien en een eitjesontbijt.

Beiden boekje lezen: Dick een biografie over nobelprijswinnaar Tini Veltman, met verhalen over de Utrechtse tijd, toen Dick er studeerde en promoveerde. Wat was er een competitie tussen die potentiële “nobelists”. Tony doet het wat rustiger met het essay van Maxim Februari “Doe zelf normaal” over de gevaren voor de democratie en rechtstaat van het clusteren van data door overheid en commerciëlen. Dus eigenlijk helemaal niet zo rustig.

Boek van Dick
Vanmiddag parkeren we de auto aan de rand van Annen bij het fietstunneltje onder de N34 om van daaruit het Strubben- en Kniphorstbosch te bezoeken. Strubben zijn eikenboompjes, Kniphorst is de familie die het bos liet aanleggen voor de kap. In dit gebied met hunebedden en grafheuvels is een cacheroute is uitgezet.

HunnebedD7Tony bij D7D7

Zo loop je zo’n 6,5km langs de mooiste plekjes in een frisse zon en met zegge en schrijven één mini hagelbuitje. We spotten mooie bomen, bosanemoontjes en mestkevers.

Op een mountainbike brugBosannemoon met geke dovenetelMestkeverss

Moet kunnen. De zogenaamde eindcache was goed te vinden, vlakbij waar de auto was geparkeerd.

Cache gevonden

Op de terugweg wippen we aan bij het Annen’s winkelcentrum voor brood, Willem-Alexander(kroon)koek, asperges, aardappels, ham en boter en sinaasappels. We zullen niet van de honger omkomen.

Op tijd terug voor thee en douche en Dick leest verder in zijn boek over supersymmetrie en supergravitatie met allerlei nieuwe deeltjes. Er is veel veranderd in de natuurkunde de afgelopen veertig jaar.

Vanavond koken we zelf: papardelle met gehakt, ui en courgette, en sla met avocado en tomaat. De zon schijnt nog als we klaar zijn, dus nog voor de koffie gauw naar het stroomdal van de Aa, waar we vanuit ons huisje zo naar toe lopen. Bijzonder dit natura 2000 gebied, waar we de Dagkoekoeksbloem spotten. Blijkt redelijk normaal te zijn.

Drentse Aa dalAaDagkoekoeksbloem

Morgen naar het Gronings Museum. We hebben al kaartjes

1. Zus Elly:
    25 april 2023
    Ik werd vanmorgen wakker om half zeven ,en warempel, de zon kwam er door. Het eerste wat ik dacht; gelukkig kunnen Tony en Dick lekker wandelen. Jammer dat het maar 8gr is.
    Weer prachtige foto's; drentser kanhet niet.
    In het stukje natuur ,vlak bij huis stikt het ook van de bosanemonen.en er zitten ook spechten; je hoort ze wel maar je ziet ze niet.
    Slaap lekker in jullie vertouwen bedstee, en tot morgen. Lfs Zus
  2. Peter:
    25 april 2023
    Leuk om weer jullie reisverhaal te lezen. De Vaandeldrager van Rembrandt reist Nederland rond. Nu dus in het Groninger Museum, begin februari hebben Caroline en ik deze in museum Middelburg gezien. Apart hoe de vaandeldrager zijn vaandel houdt, werd me pas later duidelijk. En Versace te zien. Veel plezier.
  3. Emely:
    25 april 2023
    Dank weer voor gezellige verslagen en prachtige herkenbare foto’s.