02 Rond Anderen

5 oktober 2021 - Anderen, Nederland

We worden met de ochtendzon wakker. Het wordt prachtig weer. Dick heeft een route uitgezocht van zeven kilometer rond het plaatsje Anderen met diverse cachedoosjes, waarvan een vijftal zogenaamde brievenbus caches. Zo werkten caches voor het internet tijdperk: je vond het doosje met een stempel erin. Dat stempel drukte je op een briefkaart, die je dan op de bus deed naar cache-eigenaar. Een beetje lange weg, maar wel zo leuk. Tegenwoordig vind je ook een stempel, maar je meldt de vondst van de cache tòch via internet. Zo’n stempel heeft dus feitelijk geen functie meer.

Stempelen

Onderweg zijn er bankjes genoeg. Omdat alle horeca op zo’n doordeweekse dag dicht zit, komt dat goed uit. We peuzelen ons belegde boterhammen met thee in het zonnetje op aan een picknicktafel. Het landschap is vriendelijk: grasland, afgewisseld met bomenrijen en stukjes bos. Er is zelfs mais, en dat doet denken Brabant. Tijdens de wandeling passeren we ook nog het tracé van het oude spoor tussen Eext en Rolde, dat we een paar jaar geleden bewandeld hebben.

Oud spoorRond AnderenLunchen in de zon

Na 3,5 uur speuren en een prachtige wandeling verder, halen we de fietsen weer op. We ontdekken dat Nijmegen dan al de regenzone gehad heeft, die wij nog moeten krijgen. Ruim voor de eerste druppels vallen zijn we terug in ons huis.
Vanavond gaan we Italiaans doen in Zuid-Laren. Het is daar een drukte van belang in de neerdalende regen. We zijn het niet meer gewend: straten vol met winkels en restaurants. Bijna vergissen we ons nog in de Italiaan, maar we vinden de “beste” halverwege de Stationstraat (die is heeeel lang). In de tuin staat een meters hoge boom, die tot vrouw is “omgehakt”. Onder haar toezicht gaan we aan de bruschetta, lasagne en de salade. Aan het slot krijgen we van de serveerster te horen dat ze haar allereerste espresso voor ons gezet heeft. Hij smaakte prima……

De eerste koffie
Morgen op stap met zus naar het Groningse Westeremden voor het museum van Henk Helmantel. We gaan het zien.

1. Emely:
    6 oktober 2021
    Ingewikkeld, die brievenbuscaches en stempels. Of misschien is het te laat om te snappen na een avond werken aam Beethovens Vioolconcert.
    Leuk Helmantel morgen! Is hij een Groninger? Ik ben benieuwd maar jullie ervaringen.
    Welterusten voor nu…..alhoewel jullie al wel zullen slapen.
    Dan maar een fijne dag voor morgen!!