03 Naar Westeremden

6 oktober 2021 - Gasteren, Nederland

Waarom zou je erheen gaan, naar Westeremden. Niemand die er van gehoord zou hebben, ware het niet dat er een kunstenaar woont, die Henk Helmantel heet en die zijn eigen museumpje  heeft ingericht .

Maar eerst maar eens op tijd wakker worden, ontbijten met een eitje en een ochtend wandelingetje naar de Gasterense beek. Dat is het mooie van hier; je loopt de deur uit en je zit meteen in de natuur of bij een of ander hunebed. Het is wel een ding dat het waterschap druk doende is het rivierdal af te schrappen met grote schrapers. Dat maakt het wandelen over de paden er niet gemakkelijker op.

GaseterenseBeek in GasterenGasteren

Maar het goede nieuws was wel dat de rest van Nederland slecht weer had en in de file stond. Hier is er alle rust.

In de middag halen we zus op en koersen we vanuit Gieten naar Westeremden. Dat is geen sinecure, want alle wegen leiden naar Groningen en niet naar dat dorp. Het levert wel een mooie rit op, dwars door het bevingsgebied rondom Slochteren.
Na een klein uurtje rijden bereiken we Westeremden. Het bestaat uit een kerk op een terp, een “heerlijkheid” en wat huizen. In die heerlijkheid woont kunstenaar Henk Helmantel (75) die behalve zijn eigen schilderijen, ook die van andere lokale kunstenaars tentoonstelt.

Het lijntje naar Delfzijl Rien PolKloostermoppen door HenkHet kerkje geschilderdDick met zus in het museum

Alle kunst is figuratief en veelal geschilderd met een fotografische precisie. Naast  interieurs van meer of minder beroemde kerken in Frankrijk, zien we veel lokale landschappen en lokale huizen en boerderijen.  Je loopt hierbinnen als het ware door hetzelfde dorpje en landerijen die je buiten kunt bewonderen. Helmand heeft een zachte toets met rustige tinten terwijl Rein Pol wat harder is en nog preciezer. Op zich aangenaam om naar te kijken, maar niet gelijk om de werken aan de muur te hangen. Smaak natuurlijk.

In het museum krijgen we koffie en thee in de opkamer aan een lange tafel (zien we ook weer op de schilderijen terug) van mevrouw Helmantel, terwijl ook haar man Henk er rondscharrelt.

KoororgelPijperij van het koororgelAndreaskerkje
We bezoeken het terpkerkje uit de dertiende eeuw. Het heeft nauwelijks een toren maar wel met duidelijke spits, en binnen twee orgels. Het ligt er prachtig bij in het groen. Ook het dorpje is mooi om nog even doorheen te wandelen.

Op naar de heerlijkheidAchter de heerlijkheidAndreaskerkje in Westeremden

Op de terugweg doen we Annen aan voor de boodschappen. We gaan tortilla’s eten met bief, zalm, zwarte bonen, paprika, tomaten en sla. Gauw klaar en heel lekker.

Zo’n mooie dag samen met zus, en kunst, natuur was een cadeautje waarvoor we dankbaar zijn.

Morgen blijven we weer in de buurt. Er is nog veel te zien.

1. Peter:
    7 oktober 2021
    Ha Dick, Ik was in 2020 in het museum van Henk Helmand. Een grote, rijzige, stoere, gelovige man. Nog in de tuin gezeten met koffie en koek, was inclusief. Hij is een grootheid op zijn gebied. Hij opende zelf zijn museum (de deur dan) en later zagen we hem ook lopen. We hebben ook nog kort met hem gepraat. Hij heeft daar heel wat opgebouwd en ook zijn boerderij heeft hij zelf verbouwd tot wat die nu is. Nog fijne tijd daar. Groet, Peter
  2. Zus Elly:
    7 oktober 2021
    Ik las laatst in de regio krant dat het waterschap Hunze en Aa's bezig is op een innovatieve manier gaas aan te brengen om de dijk langs de Hunze te beschermen tegen graafwerkzaamheden van de bevers over een lengte van 400m. De bever houdt voldoende ruimte over om burchten te bouwen. Het is ten zuiden van Spijkerboor.De Hunze is aan gewezen als groene zone in het zogenaamde beverbeheerplan. Toch leuk om te weten. Genoten van de mooie dag in het Grunigerlaand. Gelukkig scheen de zon, dan kijk je er toch anders naar, z'on uithoek op het platteland. We mochten ons even wanen in het paradijsje van Henk Helmantel . Er hing een prachtig landschap schilderij met stralen van zon .alleen de Jacobsladder ontbrak volgens Dick. Henk heeft beloofd er hem de volgende keer erbij te schilderen.
  3. Emely:
    8 oktober 2021
    Helmantel en Helmand....... geen taalgrapje van jouw broer, Elly, denk ik. Of misschien toch wel? Genoeg reden om maar eens te googlen voor een oplossing. Een aanrader!
  4. DCVE:
    8 oktober 2021
    Helemaal gelijk Emely: Helmantel is de naam. Zijn vrouw moet dan wel helleveeg zijn. Ik heb het verbeterd