03 Door de duinen

29 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

We staan bijtijds op voor de Hoogvliet en de bakker. De Hoogvliet is een supermarktketen die we in Nijmegen niet kennen. Hij wordt hier als voordelig beschouwd. Voor die paar appels en stukje vlees maakt dat voor ons niet veel uit. Bij de bakker kopen we croissantjes en extra brood, want morgen is hij dicht.

We parkeren de auto aan de Sportlaan  en trekken de duinen in. Berkheide heet het hier. Met zuidwesten wind lopen we langs de Soefitempel. Een vierkant blok met een ui erop. Soefisme is een beweging die oosterse en westerse religies bij elkaar brengt. Ruzies hebben ze ook al gehad, het is tenslotte een godsdienst. Johan Witteveen (min v financiën) was destijds een “bekend” soefist.

3a De soefitempel3b Berkheide3e Atlantikwall

We volgen een cache-route die langs meertjes en de Atlantikwal voert. Die wal was een ambitieus duits verdediginswerk dat liep van de Frans/Spaanse  grens naar de Noordkaap. Het moest zo’n 5000km lang worden. Het kwam nooit klaar maar het landschap is er destijds flink mee vervuild en afgebroken. Katwijk voorop. Met wind in de rug lopen we over het strand langs het hoge water terug naar ons huisje voor de lunch met soep en boterhammen.

3c wind in de rug

Dat gisteren aangeschafte broodmes blijkt overigens slecht te snijden. :-(  Gelukkig hebben we voorgesneden brood voor morgen.

Na de thee besluit Dick de cacheroute nog even af te maken. Na ruim een uur was hij terug. Het bleken nog maar drie punten te zijn. Nu konden we de eindlocatie uitrekenen aan de hand van de verzamelde gegevens. We kwamen een foutje tegen, maar nu is het goed.  Morgen gaan we zoeken.

Na al dat wandelen is een warme douche niet te versmaden. Vandaag hebben we dus de raindance uitgeprobeerd, dat is zo’n grote douchekop die boven aan het plafond hangt. ‘t Kost wat water, maar zo’n stortbad is wel lekker, voor een keer.

Vanavond koken we zelf: restjes van thuis met biefreepjes op pannenkoekjes. Het betekent jongleren met twee koekenpannen op twee elektrisch kookplaatjes en tortilla’s opwarmen in het magnetron. Beide apparaten lijken zelden gebruikt. We laten het ons goed smaken: paprika, courgette, zwarte bonen, sla en kleine tomaatjes op met yoghurt ingesmeerde pannenkoekjes, glaasje wijn erbij en koffie toe.

3d zelf koken
Tony heeft bedacht om morgen bij de zoon van een zangvriendin, die in Huis ter Duin werkt, koffie te gaan te drinken. Heel Noordwijk staat stand-by….

1. Emely:
    Dag allebei,
    Handig om met de wind in de rug over het strand te lopen. Maakte de zee niet heel veel lawaai? Het IJ voor ons laat zelfs af en toe schuimkopjes zien!
    Mooie foto’s en wat opvalt zijn de blauwe luchten.
    Blijg genieten en heb een mooie zondag!
    Groet, S+E
    PS Wij bezochten Artis vandaag; ook leuk!
  2. DCVE:
    30 januari 2022
    Wel kabaal , maar die eiwit (? Binnen bioloog) schuimvlokken zijn t leukst. Die smelten als het ware als ze over het vlakke zand schuiven
  3. Emely:
    30 januari 2022
    Haha, de binnenbioloog herinnert zich iets, maar checkt toch nog even op internet. Ziehier: Schuim is het gevolg van massale groei van algen, eencelligen met chlorofyl (bladgroen). Als de algen afsterven worden de eiwitten ervan afgebroken en door de wind tot schuim opgeklopt.