05 Voorlinden en Corrie

31 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Het was al uren tevoren voorspeld, maar het duurde tot vanochtend rond zeven uur voordat Corrie aan de deuren rammelde. We sliepen een beetje uit omdat (pas) om elf uur te Voorlinden was afgesproken. Eenmaal buiten worden we meteen bijna van de sokken geblazen. De boulevard is verzand en de ramen zijn gezandstraald. In de parkeergarage heerst alle rust, maar buiten gekomen, moet je het stuur goed beethouden. Veel takkenhout op de weg, maar we komen met Dick als navigator en Tony aan het stuur veilig en droog bij het museum.

5a park voorlinden

Superstreng zijn ze er: mondkapjes, qr en ook alle handtasjes in de kluis, maar wat een mooie tentoonstelling. Voor 24€ (mjk geldt hier niet) heb je wel wat: Picasso, giacometti (video), nòg een tijdelijke tentoonstelling en de vaste collectie.
Behalve twintig jaar in leeftijd verschillen de Picasso en Giacometti ook in stijl. De één heeft schwung (p), de ander is somber en ingetogen (g). We vergapen ons aan de grote collectie. Nu we hier zijn lopen we natuurlijk ook weer door de enorme cortenstaal sculptuur van Richard Serra. Die ervaring mag je niet missen.
En dan is er nog de tentoonstelling Eén en Eén is Drie. Daar zien we een mooie optische mobiel (video) van veellaags gecoat glas (kijk bij video’s of druk op de links) en een enorme boekenkast van Anouk Kruithof.

5b picasso5c corten5e Dick leest Anouk Kruithof
Na afloop zoveel voedsel voor de geest, is het tijd voor een sobere lunch in het oude landhuis, waar zelfs de soep een artistiek tintje meekrijgt

5d de soep
In Katwijk moeten we natuurlijk even zeewinden. Het waait nog steeds enorm. Daarom lopen we naar de benedensluis van de Rijnmonding. Het kost moeite daar tegen de wind overheen te lopen. Het strand is nagenoeg onbegaanbaar. Er staat een halve meter aan schuimvlokken die op de wind staan te flubberen (zie video). Wel spectaculair!

5g aan de monding van de Rijn

5f storm in Katwijk
Om bij te komen van de harde wind duiken we nog even een strandtent in. Met buff, sjaal, en capuchon is een mondkapje overbodig; alles zit onder het zand.

Vanavond eten we in ons appartement. Teveel schuim onderweg.

1. Zus Elly:
    31 januari 2022
    Hoi waaghalzen, het gevecht met Corry gewonnen en deze dag met auto overleeft. Misschien ook erg spannend en avontuurlijk om een zware storm mee te maken. Het was zeker rustig in het museum? Mooie tentoonstelling; twee kunstenaars die elkaars werk zeer waardeerden en ondanks het verschil in leeftijd vriendschap hebben gesloten. Kunnen jullie me ook vertellen waar of wat al dat schuim is of vandaan komt?
    Liefs zusje.
  2. DCVE:
    31 januari 2022
    Het is eiwit vd algen. Zie het antwoord van Emely bij aflevering drie. Ze is bioloog en had op verzoek de vraag al eerder beantwoord
  3. Peter:
    31 januari 2022
    Spectaculair dat zeeschuim in combinatie met krachtige wind.
  4. Zus Elly:
    31 januari 2022
    Hè gelukkig. Een natuurlijk verschijnsel. Ik dacht even dat het met vervuiling te maken had. Ik zal nog beter opletten. Dank voor je informatie Emely. Tot morgen. Lfs
  5. Emely:
    31 januari 2022
    Wat weer een mooi verhaal. En je vóélt gewoon de storm. Dat kunstwerk wat Dick nog niet uit heeft stimuleert om te stoppen met het wegdoen van boeken, wat we juist weer hadden opgepakt…….
    Lekker gegeten in het appartement? Geen spruitjes, mag ik hopen.
    In Amsterdam was de storm pok heftig. Bij een simpel wandelingetje om huis pakte ik af en toe een verkeersbord om niet weggeblazen te worden.
    Geniet morgen nog van een laatste dagje Katwijk. We kijken weer uit naar een mooi reisverhaal.
    Voor nu welterusten!