04 Naar Noordwijk

30 januari 2022 - Katwijk aan Zee, Nederland

Tony had haar zinnen gezet om koffie te drinken in Huis ter Duin, omdat daar de zoon van een zangvriendin werkt. En in Noordwijk kun je tenslotte ook langs de zee. Als je bij Huis ter Duin aankomt, heb je het gevoel een fort binnen te gaan: slagbomen, hoge hekken, zware muren. We besloten daarom de auto bij de boulevard te parkeren en het fort te voet te veroveren. De gapende muilen van de parkeergarages negerendnegerend.

4a lobby huis ter duin4b huister duin

Bij veel vlaggen en sterren vonden we de hoofdingang, alwaar een jongeman in livrei (met van die strepen) ons verwelkomde. Hij vertelde dat Walter er niet was en pas ‘s middags dienst had. We besloten een groet achter te laten en verlieten het fort aan de zeezijde om onze koffie elders aan het strand te gaan drinken. Het blijkt dat vooral de hotels de strandtentjes exploiteren. Die stonden net als in Katwijk destijds veel dichterbij, maar hier zijn de nieuwe duinen nog breder. We kwamen terecht in Alexander’s Beach Club van het gelijknamige hotel.

4c koffie in alexander4d uitzichtpunt4e vuurtoren noordwijk
In Noordwijk lijkt alles meer posh. Het is er veel drukker, maar het is er toch wat minder gemoedelijk dan in Katwijk. We besloten tot een wandeling langs de Wilhelminaboulevard, richting vuurtoren. Deze is óók wit en nog steeds actief! Met zijn 38,000 Candela en 33m hoogte boven de zee, draagt hij 18 zeemijlen.

Op zoek naar een cache kwamen we terecht bij het Engelandvaarders museum. Het is gelegen in een voormalige munitie-opslagplaats van de Duitsers, die deel uitmaakte van de Atlantikwall. We mochten alleen in het voorste gedeelte, want achterin zaten 32 vleermuizen. We waren verrast door de vreselijke avonturen van jongemannen (de meisjes bleven meestal thuis) die vaak per roeiboot met buitenboordmotor de zee overstaken en zich in Engeland lieten scholen tot piloot of spion (dat doen vluchtelingen nu ook weer!). Wilhelmina stond er helemaal achter en steunde die jongens door ze te huisvesten en waar nodig te bezoeken.

4f kerk noordwijk

Terugwandelend voor de lunch bleken veel restaurants op het strand en aan de boulevard gesloten. Maar bij het Golden Tulip hotel was er  voor ons ruim plek voor brood met kroket en broodje zalm. Voor de zekerheid hebben we voor vanavond maar vast in Katwijk gereserveerd bij “Het Strand”. Het wordt een beetje onze stamtent……

Eenmaal terug in het Katse gaan we op zoek naar de eindcache van gisteren. Een stekelpaadje voert ons direct naar de juiste plek. Ook beklimmen we het Vlaggeduin. Op de top vind je de blauwwit geschilderde uitkijkpost van een bunker en heb je een mooi uitzicht.

4g vlaggeduin4h vlaggeduin

1. Emely:
    30 januari 2022
    Gelukkig dat jullie wegbleven bij die vleermuizen. Vleermuizen kunnen een reservoir zijn voor virussen, welke dan ook! En dan zijn ze ook nog eens beschermd! Die eind cache intrigeert. Wat was het?
    En al weer veel foto's met blauwe luchten. Kennelijk valt het allemaal mee met de storm.
    Het verslag kwam vroeg vandaag; de dag is toch nog niet om? Wat dan ook; geniet van een mooie Katwijkse avond!
  2. DCVE:
    30 januari 2022
    De eindcache was een grote metalen legerdoos van ijzer, met daarin een boekje en veel frutsels. Dick had het verslag al vroeg klaar, maar het heeft inmiddels een eetstaartje. De werkwijze is: Dick schrijft en verzamelt foto’s en maakt de route (kijk onder “route”). Daarna corrigeert Tony de teksten. Ze kan streng zijn. Om te voorkomen dat het ongepubliceerde stuk verloren gaat (dat is n keer gebeurd ;-( is het verstandig niet te lang te wachten met publicatie. Die storm begint morgen vroeg…..
  3. Peter:
    31 januari 2022
    Ha Dick, Ik ben heel benieuwd naar jullie buitenavonturen vandaag. Storm Corrie heerst buiten en houdt binnen, zeker aan het kustgebied. Wbt jullie bezoek aan museum Voorlinden. Het lijkt me een prachtige expositie Picasso & Giacometti. Veel plezier.
  4. DCVE:
    31 januari 2022
    Zie verslag! Wat een schuim…..
  5. Adri:
    31 januari 2022
    Wat een natuurgeweld moeten jullie vandaag hebben meegemaakt. Fascinerend en beangstigend tegelijk. Mooie foto’s kunnen maken?
  6. DCVE:
    Zie verslag!