Dag 2: Monopoli

28 april 2019 - Monopoli, Italië

Nijmeegse parallellen?

Na een goede nacht zaten we halfnegen aan een uitgebreid, ontbijt door Antonio zelf bereid. Omdat Antonio zelf een hond heeft, komen hier ook gasten met honden, waarbij toevallig twee chihuahua’s van twee eigenaren elkaar bijna besprongen. Hoe klein kan een hondenwereld zijn.

Vandaag verkennen we Monopoli, dat één stad betekent. Monopoli is van Griekse origine en was 2500 jaar geleden al bekend. Daar is Nijmegen dus niets bij. Trajanus heeft hier destijds de via Traiana aangelegd vanaf Rome, terwijl Karel V (1500-1558) hier later ook een van zijn vele kastelen had. In dat opzicht dus best wel Nijmeegse parallellen met een Karel de Grote (747-814) en Trajanus.

Met zijn 50.0000 inwoners heeft Monopoli  een oud klein centrum, met daaraan vastgeplakt een wafelgestructureerd wijkenplan dat vanaf de 19de eeuw is uitgebouwd. Hier vind je de grotere pleinen en de modernere winkelstraten. Om er te komen wandelden we vanuit onze B&B langs het stadion van Monopoli, dat aan de buitenkant niet onderdoet voor een middeleeuwse gevangenis, maar het gaat de tifosi natuurlijk om wat er aan de binnenkant gebeurt. Het gras was groen.

B1. Stadion Monopoli

Aangekomen in het Centro Storico hebben we ons eerst maar eens opgeladen met een espresso op het terras van café Napoli. Daarna bleek het mooi lopen door de nauwe straatjes en langs de oude haven (porto vecchio).

B5. Porte Vecchio

Ook het kasteel van Karel ligt er nog redelijk bij.

B7. Het kasteel van Karel V

Op een stukje grond van nog geen vierkante kilometer telden we zo’n 23 kerken. De meeste ervan zijn buiten gebruik. Alleen de kathedraal is nog vol in functie. We liepen er binnen bij een doopplechtigheid van vijf bambino’s met ouders, peters en meters.

Midden in de stad vonden we ons restaurant, waar we op een pleintje sla, pizza en een glas Negro amare naar binnen werkten. Niet verkeerd! Rustig naar ons b&b teruggelopen voor siësta en de planning voor morgen: we gaan de omgeving verkennen.

A5. De primitivo

Vanavond in de oude stad gegeten: sla met copacalo (rauwe ham) en foccacia met rundvlees en aubergines en negroamaro. In Italië is het eten toch wel lekkerder dan Spanje, terwijl de wijn wat minder somber is. Volksaard denken wij.

1. Emely:
    28 april 2019
    Daar zijn ze: maar liefst vier stuks en een panoramafoto. Of zien we iets over het hoofd?
    Vakantie lijkt van de koffie naar het ene en naar het volgende maal lopen....... Tja, die inwendige mens.....
  2. Joop van Eck:
    29 april 2019
    Mooi verhaal weer. Prachtige streek daar lijkt me. Schade aan de auto?