3. Oude Molen, Balloo en de Aa

13 mei 2021 - Schipborg, Nederland

Op deze hemelvaartsdag een dagje voor onszelf. We plannen een cacheroute rond Oude Molen, die langs de Het Oud Molensediep voert. Al die “diepen” vormen zo te zien de Drentse Aa.  De fietsen parkeren we bij paardenpalen (zonder kettingen, want die liggen nog bij de B&B in de auto) en begonnen met het zuidelijke deel. We lopen door een prachtig stroomdal dat hier en daar bijna ontoegankelijk is vanwege de vele regen die hier afgelopen weken is gevallen. We soppen ons door veenplasjes om de Aa te kunnen oversteken. En dat staan we plots oog in oog met veel ooievaars. Dit waterige biotoop is ideaal voor die beesten.

OudemolenschediepDe natte AaOoievaarOoievaars aan de Aa

We proberen om 11:30 aan te leggen bij restaurant De Fazant, maar dat is pas vanaf 12:00uur open volgens de corona wet. We reserveren wel vast een plekje op het terras om te lunchen; en dat was maar goed ook, want het bleek druk.

Molen

Zonder koffie ronden we óók het noordelijke stuk van de route en om 13:15 schuiven we aan voor salade met zalm en Drentse boterhammen met  kroket. Als Tony die op het menu ziet, is ze verkocht. Lekker allemaal.

In de Fazant

We besluiten nog wat te fietsen en koersen met knoopunten naar het Balloërveld,  Anderen en Gasteren terug naar Schipborg. Het is druk met fietsers, waarbij het lastig passeren is met die smalle paadjes. En het is gebruikelijk dat je met hemelvaartsdag te maken krijgt met motoren. Misschien oefenen ze hier al voor de TT.

Schipborg Zuid

Dick bij Gasteren

Eenmaal terug in Schipborg drinken we thee in de prachtige tuin, die Ank met liefde onderhoudt. We bestellen in Zuidlaren een pubmeal bij het Grand Café, dat we om 18:15 kunnen afhalen. Een beetje chaotisch is het daar wel, maar Tony komt terug met Kipsalade en fish&chips. We eten weer lekker, maar een diner met kaarslicht zit er niet an.

Omdat het Schipborgerdiep (lees Aa) hier vlak achter loopt, maken we er een digestief wandelingetje naar toe. Ook hier loopt ie prachtig bij de ondergaande zon.

Schipborger Diep

Morgen alweer de laatste dag. We gaan dan weer even naar Gieten en dan huiswaarts.

1. Emely:
    13 mei 2021
    Aaaah, mooie foto’s, blauwe luchten en een mooi verhaal op bekend terrein.
    Kennen jullie de traditie van het ‘dauwtrappen’ op Hemelvaartsdag?

Van internet geplukt:
    ........... dauwtrappen als de traditie waarbij je op Hemelvaartsdag ’s morgens vroeg te voet of op de fiets een route in de omgeving aflegt. In de negentiende eeuw deden ze dit liever op blote voeten. Toen waren ze ervan overtuigd dat de dauw op het gras een zuiverende werking had. De traditie van ‘dauwtrappen’ als viering kwam van een heidens gebruik om de heropleving van de natuur te eren. Vroeger werden op Hemelvaartsdag ’s morgens zeer vroeg al processies gehouden om de hemelvaart van Jezus te vieren.
    **************
    Wij gingen vroeger voor dag en dauw fietsen op Hemelvaartsdag. Oja en op de zondagsschool had ik een liedje geleerd:
    Op een lichte wolkenwagen
    Werd de Heer van aard gedragen
    Vaart hij op naar hemels tróóóón.....
    Vaart hij op naar hemels troon.
    *****************
    Geniet morgen nog maar even van het moois dat onze favoriete provincie Drenthe bij Schipborg te bieden heeft. Wij doen het weekend in Amsterdam nog wat sociale familiedingen, zoals bv. de jarige Marit een ukelele geven. Zojuist de stemapp op m’n iPhone gezet.
  2. Siebold:
    15 mei 2021
    Het klopt helemaal wat je schrijft: geen enkele deel van het riviertje heet 'Drentse Aa', elk stuk draagt een lokale naam: Loner diep, Taarlose diepje, Schipborger diep, Zeegser diep, Wester diep, etc. De naam Drentse Aa heeft betrekking op het geheel der delen.