Dag 07 Geschiedenis

8 juli 2019 - Terschelling, Nederland

Tony wilde nog een poging wagen om het graf van Klaas Pals te vinden in Hoorn. Onderweg speelt de regenbui van 11:00 uur ons parten, zodat we schuilen moesten in de Koffiemolen.

Formerumse koffiemolen

Het staat daar binnen inderdaad vol met die molens en iedereen is in goede stemming want de buien zijn hier snel over. Intussen ook nog het Willem Barentsz monument gespot. Hij zit met een iPad in zijn hand vindt Tony.

Willem BarentszWillem Barentsz

Het kerkhof in Hoorn was open en Dick vond Klaas, die in Baaiduinen was geboren en in Lies gestorven. De oom van een kennis van Tony ligt er goed bij. We kunnen haar geruststellen.

Kerkhof HoornGraf van Klaas Pals

We gaan even naar de kust voor de Zee en een boterham. De Zandzeebar, met Oosterse motieven van India tot China en Zuid Amerikaanse muziek, is wel het toppunt van eclectische stijlen. Voor alle rust moeten hier de smartphones in de zak blijven om extra te kunnen genieten van een bossanova. Intussen nuttigen we een paprikasoep en een Turkse(!) tosti.

De ZanzeebarEn nog eenZandzeebar

Met windkracht vijf fietsen we naar West over de Longway om  museum “Het Behouden Huys” te bezoeken. Hier vind je alles over de tocht van Willem Barentz en de overwintering op Nova Zembla, maar ook over de geschiedenis van Terschelling, de grote brand in 1666 tijdens de Engelse oorlog,

Het Behouden HuysEen Fresnel Lens voor lijnbronEen Fresnellens voor een puntbron

de fabels en legenden van het eiland, de ruzies tussen Oost en West, de jacht op de schat van het gezonken goudschip Lutine, de redders van drenkelingen, die in zwaar weer zijn terechtgekomen, de modernste optica voor vuurtorens. Alles wat in de wereld speelt, speelt zich hier ook af in een notendop. Een leuk museum dus!

Vanavond naar een blaaskwintet Blaasvaak  genaamd in Midsland geweest. Enthousiaste musici speelden mooie toegankelijke muziek, met zelfs de Grolschtune van Juul van Mechelen. Dick kende het toevallig. Na afloop een kloeke pils in de Schotse Vier genuttigd. Morgen terug naar het Gelderse.