Dag 03 Door de Noordsvaarder en Kroonpolders

4 juli 2019 - Terschelling, Nederland

De sokken hebben geholpen. Een matige wedstrijd maar de leeuwinnen wonnen van Zweedse Zweden.

Vanochtend weer op pad. We fietsen met straffe tegenwind langs het wad naar West om van daaruit te gaan wandelen. Halverwege passeren we Beelden uit Zee, gecreëerd uit granieten brokken die zich op een gezonken schip bevonden. Gejut dus, zou je kunnen zeggen.

Beelden uit zeeBeelden uit Zee

In West beginnen we met koffie. En waar kun je dat beter dan doen dan in het Wakend Oog. Een café dat al jaren over de wadden uitkijkt en waakt over de schippers. Het leuke was dat de politie er juist beraad hield met de bewoners over het parkeren van auto’s. Onze fietsen parkeren we onder Het Wakend Oog.

Het Wakend Oog

Bij de Spar twee broodjes gekocht om tijdens onze wandeling door de duinen richting zee, te kunnen oppeuzelen.

Noordsvaarder

De Terschellingse duinen zijn bijzonder omdat achter de zeereep veel waterige ziltige gebieden (plakken) zijn, waarvan het Groene Strand mooi is om door te wandelen naar de Noordsvaarder, het zuidwestelijk duingebied. De paden zijn wonderschoon met drassigheid en vergezichten.

Paal 3Tony bij paal 3LunchPaal 3

Na ruim twee kilometer staan we voor een reuzenduin, dat je moet overklimmen om paal drie op het strand te bereiken. We besluiten boven op het duin ons brood op te eten, met onze ogen op de branding beneden gericht.

Duinmeer in de KroonpoldersOrchus

Het pad terug loopt langs de Kroonpolders, over stuifduinruggen met natte gebieden ertussen waar veel vogels en planten hun plek hebben gevonden. Tenslotte komen we weer bij het Groene Strand en passeren de Dodemanskisten.

Dodemanskisten

Het zijn van origine duinmeertjes en misschien waren hier zeemansgraven. We weten het niet.

Brandaris

We komen weer uit bij De Brandaris. In 1323 is hier al een lichtbron aangelegd met geld uit de Hanzestad Kampen. De eerste torens zijn verwoest door wind en brand. Het eiland is ook opgeschoven door de eeuwen. De huidige toren is van 1594. In 1837 werd deze  toren de eerste in nederland met een draaiende Fresnellens. Het staat allemaal op mooie plakkaten op de toren met een heus verleden.

Bij hotel NAP thee gedronken en daarna naar De Spar voor grote boodschappen, want we eten vandaag thuis in Kinnum.  Dan zitten we zeker op tijd op de fiets voor de voorstelling in het openluchttheater Hoorn.

Samen met Dick de Graaf op viool, verhaalt Thea Rijswijk over Arjen uit Oost geschreven door Cor Bruins. Ruim een uur luisterden we geboeid naar het liefdesverhaal van een boerenjongen.

1. Emely:
    4 juli 2019
    Eerste fotoprijs voor de orchidee.🥇
    Tweede gotoprijs voor de schoenen tijdens de lunch.🥈