Dag 06 Dagje Konstanz

24 mei 2023 - Meersburg, Duitsland

Vanmorgen worden we (weer) wakker van asfalt wapengekletter. Nu is de toplaag aan de beurt. Het betekent een beetje omlopen naar het Bärenhotel voor het ontbijt.

Een ontbijtbeerDe buitenbeer

We hebben uitgezocht dat het aanzienlijk goedkoper is om met de bus over te varen naar Konstanz met de “autoferry”, dan te voet met de ‘plezierboot’.  We hoeven dan ook niet naar beneden, naar de haven, te lopen en kunnen gewoon in de bus blijven zitten. Alle locals weten dat natuurlijk, en het is dan ook best druk bij de bushalte om de hoek bij de Kirche.

Koffie in Pano

Na drie kwartier stappen we uit in Konstanz bij het Bahnhof en beginnen met koffie bij Pano, een reusachtig café met werkplekken, waar je zelf je spullen moet halen (een kruising tussen Starbucks en Plan A, maar dan groter en vooral mooier).

Een fontein met pauwGrensovergang naar Zwitserland

We lopen richting Zwitserse grens, de Zwitserse stad Kreuzlingen ligt namelijk aan Konstanz vastgeplakt. Veel winkels hier om de rijke Zwitsers hun goedkope inkopen te laten doen.

Ook hier Stolpersteine (jehova’s)SchnetztorEen pianozaak

De stad Konstanz is kleiner dan Nijmegen (85k inwoners), maar heeft toch wel wat meer grotere gebouwen. Allemaal wat minder verfijnd dan hier in Meersburg. Konstanz is wel veel ouder dan Nijmegen en heeft ook een veel tumultueuzere geschiedenis. In 585 was hier al een bisschop en in 1192 was het een zogenaamde vrije rijksstad. Er is hier zelfs een concilie gehouden in 1414-1418. Het gebouw (toen een graanpakhuis) staat er nog; het vestigt nu een Kaufhaus. Het was de meest invloedrijke periode van de stad, waarbij drie verschillende pausen elkaar de macht betwistten.

Johannes Hus gedenksteenLenkbrunnenLenkbrunnenRheintorturm aan de Seerhein

Het was ook in deze tijd dat Johannes Hus, een hervormer van het eerste uur, tot verbranding werd veroordeeld. Hij kreeg teveel aanhangers. De echte strijd tussen katholiek en protestant moest toen nog losbarsten.

De binnenstad kenmerkt zich door oude winkelstraten met huizen met namen als ‘zum Delphin’, of ‘zur Salzscheibe’ en dito uithangborden, waarin de patriciërs en chiquere ambachtslui woonden.

Blik op de domHet graf van de schijnheiligeSchijf van heiligeInterieur van de dom

De grijze gotische kathedraal de Münster Unserer Lieben Fraukirche ziet er daartussen wat lomp uit. Aan het kerkplein (Münsterplatz) vinden we een turks restaurant waar we pauzeren voor de lunch. Goede service en lekkere moussaka met salade.

Gesterkt besluiten we de Münster van binnen te gaan bekijken. Bijzonder is de zeer oude crypte met Gouden schijf en het graf van de fabelheilige Pelagius.

Oud dominicaner klooster (hotel)Bloemenpark aan de haven

We besluiten de route aan de rand van de See, bij het havengebied vlak achter de spoorbaan. Het is er onverwacht gezellig druk: er is een park en tegenover de haven zijn kleine winkeltjes en restaurants aan de spoorbaan geplakt.

ImperiaHet concilie gebouw

En net als in Meersburg staat ook hier aan de haven een beeld van Peter Lenk: Imperia. Ze draait om haar as!

StationMet n flinke toren

Nadat we nog even een cache hebben gescoord, gaan we weer terug naar de andere kant van het spoor om de bus op te zoeken, die ons gerieflijk naar Meersburg terugbrengt.

Hier vertoeven wij

Vanavond dineren we weer op de Kunkelgasse 5 en maken we nog even een avondwandeling naar kasteel en benedenstad voor een glas wijn. We zien er de zon in de See zinken, terwijl de Stuttgart net langsvaart.

Ons kasteel in MeersburgDe BodenseeZwaanStuttgart bij ondergaande zon

Morgen naar Bregenz.

1. Zus Elly:
    24 mei 2023
    Weer zo'n mooie stad bezocht ; een universiteit stad. Prachtige foto's. Ik was nieuwsgierig naar die schijnheilige Pelagius; in zijn tijd een respecteerde en geleerde geestelijke. Was van mening dat de mens een voluit eigen wil had, er bestond niet zoiets als erfzonde. Bij de geboorte even onschuldig als Adam in het paradijs.
    En die fontein, ziet er niet zo fris uit , wel apart
    Tot morgen. Lfs Zus
  2. DCVE:
    25 mei 2023
    Deze pelagius was n martelaar en komt uit Konstantz. Het lijkt dus n andere.
  3. Emely:
    24 mei 2023
    Komen de Zwitsers ook die kant op voor een vleugel of een piano? Kon je verleiding weerstaan, Dick, om niet even naar binnen te lopen en wat instrumenten uit te proberen?
    Die zonnebaders bij de fontein…… niet de allermooisten, misschien wel belangrijk?
    Blijf genieten, ook van het wapengekletter, want daar kregen jullie immers iets voor terug? Alleen duurt het nu toch wel lang. Morgen fertig?