Dag 08 Wein See wandeling

26 mei 2023 - Meersburg, Duitsland

Op de laatste dag in Meersburg doen we kalm aan. We gaan naar Hagnau lopen. We nemen de heenweg door de wijnvelden en terug lopen we langs de See.

We starten bij een bellenblaasbeer

Vanuit Meersberg bij een falende bellenblaasbeer (schuin t.o. het hotel), beginnen we aan de höhen Wanderweg, waar zich ook soms fietsers wagen.

WeinwanderwegBeeld langs de wanderwegMeersburg

De uitzichten op de See zo dwars door en hoog over de wijnstruiken zijn bijzonder. Halverwege komen we langs een kerkhof op de Lerchenberg.  Het was de bedoeling om wat 14-18 gesneuvelden als helden te vereren, maar het monument kwam niet gereed en de nazis lieten het onafgemaakte monument zitten.

Gedächtnis FriedhofFriedhhof

Na de tweede wereldoorlog werd het een herdenkingsplaats voor de mensen die gesneuveld zijn in beide oorlogen. Het monument is versoberd en ligt prachtig op de helling.

SeebeekDe cacheCachen bij de beek

Soms komen we door bosjes, zodra een beekje zich naar beneden meldt. Het maakt de wandeling afwisselend. We komen aan Hagnau, een plek waar tennismaatjes van ons meermaals vertoefd hebben en waar het een stuk rustiger en ook minder toeristisch is dan in Meersburg. We drinken een koffie op het terras van hotel Seeblick.

Zeppelin boven HagnauHotel Seeblick

Bij de Hafen scoren we bij de bakker twee belegde bollen die we tijdens de terugwandeling oppeuzelen aan een van de vele verborgen strandjes aan de See. Je wordt rustig van het water met die voortglijende bootjes.

Lunchen aan het Seestrand

Niet veel verderop passeren we een Weingut met een aantrekkelijke Biergarten aan de See, maar met de broodjes nog vers in de maag wandelen we toch maar door.

Weinhaus

Meersburg is nu niet ver meer. We herkennen de ernorme wijnpaleizen die hoog op de helling staan. Beneden passeren we  de Thermaal baden en het strandbad en dan staan we al bij de haven. We lopen de Unterstadtstrasse in, waar we wat streekwijn inkopen. Daarna klimmen we via de inmiddels vertrouwde Steigstrasse terug naar de Oberstadt. We komende weer uit bij de bellenblaasbeer.

Nu doet ie het
Nu doet ie het.

Tony had gisteren gereserveerd bij het Staatsweingut restaurant Gutsschänke. In normaal nederlands het overheidwijnchâteau restaurant waar het goed schenken is. Je kunt daar met een mooi uitzicht op de See wat eten en drinken. Bij aankomst kon de mevrouw onze reservering niet vinden. Die bleek op zaterdag te staan. Het kwam allemaal goed. Tony bestelde Maultasche mit Spinat, en weet nu dat dat gevulde deeglapjes zijn, die op lasagne lijken. Dick hield het eenvoudig met een salade met biefstukreepjes. En natuurlijk Mullerthorgau Wein. Alles best wel een goed afsluitend maal voor de vakantie.

StaatsweingutOberstadtor

Morgen bijtijds op, want we willen in een dag naar huis rijden. We hebben bij de bakker al geinformeerd naar verse belegde broodjes. Ze zijn om al om halfzeven open

1. Peter:
    26 mei 2023
    Weer een mooie dag, met mooie blauwe luchten. Op een van de foto's zie ik een zeppelin. Een zeppelin? Of is het een soort luchtballon?
  2. Peter:
    26 mei 2023
    Oh, ik zie het: https://zeppelinflug.de/de/zeppelin-fluege/flug-bodensee (er zijn rondvluchten boven de Bodensee)
  3. DCVE:
    26 mei 2023
    Je hebt hier overal zeppelin musea. Zo’n rondvlucht kost kapitalen, maar voor de geluidsoverlast zou het voor schiphol een uitkomst zijn….
  4. Zus Elly:
    26 mei 2023
    Alweer de laatste dag. Mooie afsluiting met blauwe luchten. Dank voor de mooie verhalen en de prachtige foto's. Het was weer genieten.
    Voor morgen goede reis naar huis en een mooi pinksterweekend. Lfs Zus.
  5. Peter:
    Ja, het kost 970 euro p.p. voor een rondvlucht van 2 uur
  6. Ineke c.j. van Eck:
    27 mei 2023
    Nogmaals, dank voor de prachtige verhalen & foto's & jullie openheid,
    Tony & Dick. Ik heb genoten... Had namelijk deze week andere dingetjes/ zaken aan mijn hoofd.
    Wel thuis!
    Een goed Pinksterweekend toegewenst.
    Liefs Ineke en een vrolijke kwispel van hond Moos.
  7. Emely:
    27 mei 2023
    Dat Weinhaus ziet er bijna uit als een streng klooster. Waarom zo groot? Wat is er allemaal in te zien?
    Wat hebben ze daar toch met die beren?