Q. Minho en Miño

20 juli 2018 - Monção, Portugal

De spanjaarden gebruiken de tilde, de portugezen de h om de foenetische j tot uitdrukking te brengen van hun grensrivier, de Mi(ñ)(nh)o. Verder  stroomopwaarts dan Valença vinden we hier ook tamelijk identieke vestingen aan beide zijden van de rivier. De spanjaarden hebben hier nu meer fort dan de portugezen daar.

We beginnen met een bezoek ten zuiden van de Minho: het paleis van Brejoeira. Het is eind achttiende eeuw gebouwd en tot eind twintigste eeuw bewoond geweest door een douarière. Het is een beetje Versailles en met een louter portugees sprekende gids èn een engelse tekst toch  nog goed te volgen. Heel  koninklijk allemaal. Ondanks de chique wijnen werd er niet mee geleurd.

Het tweede uitje lag ook vlakbij: de Torre de Lapela. Mooi gerestaureerde toren, maar alleen door een heel smal straatje tussen de huizen per auto bereikbaar en verder niets te beleven. We besluiten over de Miño te gaan in España naar Salvaterra. Daar is - alweer - zo’n fort en een station met treinen naar Vigo en Monforte (!), en een cafetaria met tosta en croquetas. Eten lijkt hier bij de ñ wat gemakkelijker te gaan.

Terug bij de Minho in Monçao willen we het museum bezoeken dat vlakbij  ons het hotel ligt, maar het blijkt dicht en niet erg toegankelijk. We besluiten tot een leesmiddag in onze eigen jardim van het hotel met fonteinen, bloeiende bloemen en harde stenen banken, dat wel.

Vanavond in hetzelfde restaurant gegeten als gisteren, nu geen kabeljauw,  maar runderlapjes met frietjes en een saus met zwarte bonen. Daarna een huistoetje, dat het midden houdt tussen tarta de queso en tiramusu. Alles à compartir. (gedeeld)

Wat verschillen tussen n en ñ: in Portugal minder blauw op straat en wat minder aandacht voor overheidsgebouwen. In Spanje in ieder gehucht een concello en meerdere vvv’s: een voor de stad, een voor de streek, en een voor de provincie. Het is zeker niet rijker in Portugal, en er zijn veel oudere mannen die in kleine kroegjes hun wijntje drinken. Ook de kerk komt er in Portugal wat bekaaider af, zo lijkt het.

Morgen onze laatste bestemming. We gaan zuidelijk van de Minho rijden en de Costa Verde volgen.