03 Rondom de Aa op stille zaterdag

16 april 2022 - Gasteren, Nederland

Het wordt een mooie dag. Als we opstaan schijnt de zon in volle glorie en dat mooie weer blijft het paasweekend voortduren. We ontbijten met thee, de verse beschuit en een dikke sinaasappel. We willen graag gaan wandelen in het stroomdal van de Aa. Fred, onze gastheer, waarschuwt ons voor de nattigheid, maar zover gaan we niet; we hadden al besloten voor een kort, droog rondje.

Stroomdal GasterenStroomdal Aa

Binnen tien minuten wandel je hier naar de mooiste uitzichten over allerlei zijriviertjes van de Aa met grillige bomen en dotterbloemen in het zompige land.

Stroomdal bij GasterenDotters langs de Aa

Weer ‘thuis’ drinken we koffie op ons terras. We kunnen het aan één kant met een scherm afsluiten, waardoor het ondanks de frisse wind aangenaam toeven is. Na een snelle lunch gaan we naar Gieten voor vers brood en gieterkoek, en om zus op te halen. Samen bezoeken we het kerkhof van Gieten om stil te staan bij de gedenksteen van Henk. Het is een jaar geleden dat zijn as hier is bijgezet. Het stemt ons verdrietig. Stille zaterdag is best toepasselijk voor zo’n stil moment.

We koersen gedrieën naar ons huisje in Gasteren voor thee om daarna door te rijden naar Oudemolen voor een wandeling. Het vochtige biotoop van het dal van de Aa is ideaal voor ooievaars.

Ooievaat in boom

Ze nestelen aan de weg in een boom en verderop in hoge nesten in het drassige stroomgebied. Het is een mooi gezicht, al moet je er wel een beetje voor in de modder. Verder dan de houten brug over de Aa kunnen we niet komen zonder natte voeten te halen.

Aan de Aa in OudemolenBruggetje over de Aa

Weer terug in Gasteren kunnen we nog even op het terras zitten en dan is het tijd om de asperges klaar te maken die we gisteren in Annen hebben gekocht. We eten ze met ham, ei, kriel en boterjus, een glas pinot grigio erbij. Het was alweer een jaar geleden dat we ze op hadden. Genieten, dus!

Morgen trekken we naar het Baloërveld.

1. Emely:
    16 april 2022
    Wat klinkt dat allemaal vertrouwd: het stroomdal van de Drentse Aa. Zo herkenbaar, van wel 40 à 50 jaar geleden. Op de fiets vanuit Haren naar Oudemolen om maar iets te noemen. Wat mooi dat jullie met Elly naar het kerkhof konden gaan. En dat dan ook nog eens op Stille Zaterdag. In mijn jonge jaren was de Stille Zaterdag een soort van ‘heilig’. Juist op die dag mochten we niet naar de kermis achter ons huis…….
    Wat een prachtige foto van een schitterend ooievaarsnest!!!!!
    Fijne paasdagen daarginds in ons geliefde Drente 🐣🐥🍳🥚🥂🍷🍷
  2. Zus Elly:
    17 april 2022
    Het was inderdaad een mooie zonnige dag, en dat ik mee geweest ben om ooievaars te spotten. Dat was echt genieten. We raken niet uitgepraat over de Drentse natuur en de broedplaats van deze indrukwekkende vogels, en ze zijn beslist niet van plan om te vertrekken naar verre oorden. Ze laten de Aa niet meer in de steek. Na de wandeling terug naar het huisje en Foto's uitgewisseld. Bij een goed glas wijn de dingen des levens en de toestand in de wereld besproken. Na het aspergediner en de koffie weer veilig thuis gebracht door broerlief. Dank voor de fijne dag. Lfs zus