02 Het verhaal van Nederland in Anloo op Goede Vrijdag

15 april 2022 - Gasteren, Nederland

Gisteren op tijd naar bed gegaan, maar wel even naar Lubach gekeken. We houden wel van zijn ad remme humor. Ook die reactie op het nu boycotten van de wapenleveranties aan Rusland: leveren we die dan NU nog ….

Enfin, een beetje uitslapen doet goed en het ontbijt van vanochtend met ei, brood en sinaasappel smaakte ons prima. Intussen bereikten ons nòg meer foto’s van het nieuwe dak (zie gisteren). Dinsdag zullen we het met eigen ogen zien.

Maar nu zijn we hier in Drenthe.  Eerst maar eens naar Annen voor de boodschappen. Ze hebben hier Coop en Aldi. We kiezen voor Coop en we merkten meteen dat drentenaren voor groot-verpakkingen kiezen. Logisch, want in de wijde omtrek is er verder geen winkel te bekennen. De asperges konden we niet vinden, maar er zit hier ook “groenteboer” aan het  plein, dat “d’Anloop” heet. Dat is toch weer eens ouderwets winkelen aan de toog: netjes op je beurt wachten en intussen bijkletsen. Beladen met het “witte goud”, kriel en ham keren we huiswaarts, om echte Nespressokoffie te gaan drinken. Dick lukt het niet om het bruine vocht uit te pads krijgen, maar Tony gelukkig wel. En dat terwijl we allebei links zijn.

Bij Oudemolen verkennen we voor morgen alvast de Aa. De grounds zijn hier (te) vochtig, maar we kunnen naar de ooievaars.

Na de lunch met Coop soep van Unox - de rijkgevulde tomatensoep, die ze bij AH Nijmegen niet meer hebben-  togen we (dat is  t.t.) naar Anloo om de podwalk te lopen van “het verhaal van Nederland”.

Gewapend met oortjes en hoofdtelefoon lieten we ons tijdens het lopen door Daan Schuurmans  het verhaal van de prehistorie vertellen. Het ging over jagers, verzamelaars en boeren. Hun leefstijlen worden herkend aan de grafheuvels, hunebedden (tsja ‘t is Goede Vrijdag) en veenlijken.

GrafheuvelHunebed

Bij het eerste hunebed kwamen we twee dames tegen die het hadden opgegeven. Ze kwamen helemaal van Deventer.  We probeerden ze verder te helpen, maar helaas. Als je op de verkeerde knoppen hebt gedrukt, moet je helemaal opnieuw beginnen. Zij gingen terug, wij verder.

Galgenheuvel

Langs een galgenheuvel. De makers van de podwalk slagen er wonderwel in om het gevoel van oude tijden een beetje mee te geven. Zeker toen we niet meer verder konden, vanwege het te natte pad.

Nat gebiedHeel erg nat

Samen met nog een andere podwalkster, probeerden we nog over schrikdraad te klimmen. IJdele hoop. Omlopen geblazen. Dick vond een goed alternatief voor de route, zodat we uiteindelijk toch alle punten hebben gehad en het hele mooi vertelde verhaal van de prehistorie hebben gehoord. Ook het punt, waar het over de huidige landbouw ging, terwijl we voor een perceel met round-up (glyfosaat) stonden.

Lokale anlose knijpeRoundup

Intussen rolden er appjes binnen dat de buurman de daken (ook het zijne) had goedgekeurd.

Anloos kerkje in de verte
We keerden voldaan op de fiets terug naar huis. Een beetje fris wel vandaag (10C), want de zon liet zich niet zien.

Aan het eind van de middag kwam onze gastvrouw Trudy buurten. Tweede Paasdag wordt het eieren zoeken met de kleinkinderen.

Vanavond pizza eten in Annen. En dat blijkt een goede keus. Tony gaat voor de campagnole (pizza met veel olijven en paprika) en Dick voor de pollo (tagliatella) alles met wijn en teveel natuurlijk.

1. Peter:
    15 april 2022
    Het avontuur lonkte, las ik: klimmen over schrikdraad. :-) Leuk verslag weer. Morgen wordt het aanzienlijk warmer, is de verwachting. Ik mis de geocaches-zoektocht maar ik begrijp dat het zondag ouderwets paaseieren zoeken wordt.
  2. Emely:
    15 april 2022
    Helemaal eens met Peter: waar zijn de caches? Of zijn die niet Drente? Hoe zit het met de Knijpe? Was daar niets te doen? En wie duikt daar op achter de hunebedden? Een bekende van jullie? Of van de dames uit Deventer? Ik probeer om een cijfer te zoeken uit jullie verhaal voor de podwalk. Ik kom op een 8; klopt een beetje? En hoe is het met die asperges? Staan zij op het paalmenu?
    Tja, vandaag bestaat mijn reactie wel uit vele vragen........... Jullie verslag nodigt uit tot denken........
  3. DCVE:
    15 april 2022
    Nog niet gecachet. Wellicht op het baloerveld. Die mijnheer achter het hbed was n zwerver op blote voeten. Ik wilde hem er niet te genant opzetten. Net n jager verzamelaar dus…..De knijpe was stil misschien tot Pasen wachten. De asperges zijn voor stille zaterdag.