03/04 Het Drents museum en naar de hei

18 augustus 2022 - Gasteren, Nederland

Woensdag: het Drents museum

Vandaag naar het Drents museum in Assen (Zus wijst ons erop dat we het geen Asser museum heet). Er is regen voorspeld, maar als we na de koffie met ons drieën naar Assen rijden blijft het wonderwel droog.

Eten in Kiff Assen

Na wat zoeken (het is druk) vinden we een parkeerplaatsje vlakbij het museum en de vele horeca. We gaan naar Liff voor de lunch en genieten van zuurdesem brood als basis van een geitenkaas/appel tosti, en boterhammen met vega groetemengsel en carpaccio. Na de koffie hebben
we nog tijd voor een klein rondje door het centrum van Assen. De dames scoren zweedse blouses. Ze zijn gelukkig.
En dan moeten we opeens toch nog even doorstappen om op de aanmeldtijd bij het Drents museum te zijn.
Het museum is nu ingericht voor drie thema’s: De Vaandeldrager, de Nebraschijf, en een tentoonstelling over oude Armeense voorwerpen.

A. De Vaandeldrager: een prachtig schilderij dat opvalt door zijn meesterlijke toets en vooral lichtval. De staat heeft het aangekocht en voordat het zijn definitieve plek krijgt maakt het een rondreis door het land. Het mag iedere maand in een provincie tentoongesteld worden. Hier in het Drent museum hangt het in een ruime zaal. Met van die rode pluche gordijnen is het er ook een beetje stoffig, maar het meesterwerk is goed beschermd achter …glas.

De Vaandeldrager

B. De Nebraschijf: in 1999 is een 30cm ronde schijf gevonden in het plaatsje Nebra (bij Halle). Eigenlijk was het opgegraven door illegale schatgravers, die de vondst niet meldden, maar snel verhandelden. Enkele jaren later, na meermaals voor steeds hogere bedragen te zijn doorverkocht, werd de vondst publiek bekend en door de overheid opgeëist. Op de bronzen schijf, gedateerd 1600 voor Christus, zijn in goud zon, maan en sterren aangebracht. Het symboliseert niet alleen de 82 graden zonnestand tijdens het lente/herfst punt, maar ook de positie van de maan in zijn beginnende wasdom (1ste kwartier) ten opzichte van de zeven (seven sisters) Pleiaden. Men wist dat wanneer de maan in deze sterrengroep stond, de lente begint en tijd is om te zaaien. Als de maan tevens in zijn eerste kwartier in de Pleiaden stond, moest er een maanmaand (van 29,5 dagen) aan het jaar worden toegevoegd. Dat moest zo’n beetje iedere drie jaar, want 12 maanmaanden is nu eenmaal geen vol jaar, maar scheelt tien dagen. Allemaal heel bijzonder, dat dit in die tijd al bestond. Er zijn sceptici, maar dateringsonderzoeken wijzen uit dat deze ‘stonehenges schijf avant la lettre’ echt moet zijn. De schijf moet beheerd zijn door magiërs, die wisten hoe ermee om te gaan.

Nebra schijf

C. Armeense voorwerpen: wij vonden dit geweldig. Bekers, halskettingen, paardenbitten van vierduizend jaar spreken tot de verbeelding. Er is veel gerelateerd aan de grafculturen, waarbij dure voorwerpen mee het graf in gingen. Zelfs dinki-toy strijdwagens gingen mee. Fascinatie en schoonheid.

Zilveren bekerKetting van 4000 jaar oudDinky toy van een strijdwagenOfferbijlPaardenbit
Al met al een leerzame dag in een mooi ingericht Drents museum. We keren terug naar Gieten en eten nog even een pizzaatje met sla in Annen. Het regent intussen. Daar is heel Drenthe blij mee.

Donderdag: over het Balloër veld

Het is afgekoeld en het heeft ook redelijk geregend. Vandaag gaan we voor de hei, en plannen een fietsrit naar Rolde over het Balloërveld. Dick kiest voor de kortste weg, maar dat blijkt niet de gemakkelijkste. We zien heel veel ooievaars.

Ooievaars

Het rulle zandpad is breed, maar het iets hardere fietsspoor is smal. Tony schraapt met haar brede fietstassen voortdurend langs de heideplantjes. We stoppen even bij de Baak, een cirkel van grote stenen met een nog grotere menhir als monument in het midden. Het lijkt iets van lang geleden, maar het enige oude eraan zijn de stenen. Het monument is in 2013 onthuld.

De Baak

We kronkelen nog door tot een verhard weggetje naar Rolde. Daar aangekomen wippen we nog even aan bij de hunebedden achter de kerk. Rolde is met zijn twee brinken in potentie een aardig plaatsje, maar het verkeer mag wel wat minder. In een zijstraatje vinden we een bakker voor koffie met koek.

Molen in RoldeTony in gesprek met de boeren

Vlakbij is de Grote Brink met de Rolder molen. Daar begint een mini-kunstroute langs beelden die allemaal in de buurt van de doorgaande weg staan. Gewoon leuk. Daarna halen we de fietsen om langs “de mooiste plekjes van Rolde” te fietsen.

Interieur kerkje Rolde

Die plekjes bestaan vooral rondom de Jacobuskerk (die bij de hunebedden), en het dorpje Balloo, waar we voor de terugtocht naar Gasteren toch langs moeten. De kerk blijkt open, dus we gaan er nu toch maar even naar binnen. We zijn er al zò vaak gewoon langs gelopen en gefietst. Het is geen bijzonder oude, kerk maar er zijn wel wat vondsten te zien van oudere voorgangers.

De kuil van Balloo

Na het laatste “mooie plekje” fietsen we over een fatsoenlijk fietspad dwars over de hei naar huis terug. De hei is toch wel schraal en rondom het fietspad behoorlijk aangetast. Heel kwetsbaar gebied hier, maar het is bloeitijd en grote stukken zijn nog steeds lekker paars.

Paars op het BalloërveldBalloerveld

Vanavond dineren we thuis.  Voor de ingrediënten rijden we  naar Annen: soepje, tray-bake met kip, aardappel en groenten, druiven.

1. Emely:
    18 augustus 2022
    Wat wil deze foto zeggen? Of is dat aan de kijker?
    Prachtig die bloeiende heide. Daar gaan we de komende tijd goed van genieten.
    Leuk om jullie verlag te lezen en de foto’s te bekijken.
    Dank en groet,
    Emely
  2. DCVE:
    18 augustus 2022
    Dit is de kuil in Balloo.
  3. Emely:
    18 augustus 2022
    Maar zit er een natuurlijk kunstwerk aan die boomstam vast?
  4. DCVE:
    18 augustus 2022
    De kuil is een monument: rechtspraak. Het was zelfs een soort aarden ring met zitplaatsen. Het ronde vh provinciehuis is erop geinspireerd. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ballo%C3%ABrkuil
  5. Zus Elly:
    18 augustus 2022
    Weer genoten van een mooie dag in Assen.het viel me op dat er weinig leegstand in de binnenstad is. Winkels die wel weg waren, zijn vervangen door horeca. Veel volle terrassen komt Assen ten goede. Jaa,en dan het bezoek aan het Drents museum. We raakten niet uitgekeken. Het mysterie van ons heelal. De ontdekking van de hemel 1800 voor Christus waren ze bezig met tijd ,de dag ,de maand het jaar.wat te maken had met de stand van de zon, de maand en de sterren. Een bijzondere materie. En dan raakten we ook nog in de ban van de Tweekoppige berg de Ararat in Armenië. Zoveel gouden, zilveren en bronzen schatten zijn daar opgegraven van duizenden jaren geleden. Prachtige foto's Dick en Tony.
    Dag Emely, nog even over hotel Waanders;
    Op de terugweg van ons familie bezoek uit Vianen, stopten we meestal bij Hotel Waanders (meestal opzondagmiddag) om een hapje te eten. Jaren geleden hoor (toen was het eten nog goed) zaten we voor het raam te smikkelen, en kwam half Staphorst voorbij in klederdracht met hun boeken vol zilverwerk mannen en vrouwen gescheiden opweg naar de kerk Het was een mooi gezicht maar we voelden ons wel een beetje bezwaard. Waanders is niet meer wat het geweest is. Lieve gr Elly.
  6. Zus Elly:
    19 augustus 2022
    Laat ik nou bijna de vaandeldrager vergeten zijn. Toch heel bijzonder dat dit schilderij in het Drents museum hangt. Zo prachtig doordat het achter glas hing kon ik er heel.dicht bij komen Die lichtinval, zo fascinerend. In één woord prachtig.
  7. Peter:
    20 augustus 2022
    Ik was onlangs ook in het Drents Museum. Ja, vanwege mijn belangstelling voor Armenië. Ik hoop er nog een keer naartoe te gaan. Een belangrijk reliek op de tentoonstelling is een stuk hout afkomstig van de ark van Noach, die zoals het verhaal wil, strandde bij de Ararat. Hebben jullie die (in het afgeschermde middengedeelte) ook nog gezien?
  8. DCVE:
    20 augustus 2022
    Jazeker. T zat in n schrijn, dus daar zie je dus niets van. Altijd flauwekul Peter die relieken. Er zijn veel zondvloed verhalen overigens. Wel prachtige tentoonstelling natuurlijk ….