05 Een dagje Groningen

19 augustus 2022 - Gasteren, Nederland

Vandaag, vrijdag, belooft een mooie dag te worden. We besluiten naar Groningen te reizen, met de bus en de trein. Tenslotte stopt lijn 52 naar Assen, een achtpersoons busje, hier voor de deur. Ruim binnen het uur zijn we in Stad.

Zicht station

We vinden Groningen een beetje slonzig geworden. Op en rond het station wordt weliswaar enorm gebouwd, maar toch. Het Groninger museum van Mendini is onveranderlijk kleurrijk. Het is ook gelijk het motief van de tentoonstelling, die we het eerst willen bezoeken: Kleur.

Koffie in het museumrestaurantMesumtrap

We drinken koffie in het museumrestaurant. De expositie rond het thema Kleur is net zo eclectisch als het gebouw zelf. Uit alle stromingen zijn werken met eenzelfde kleuraccent uitgezocht en bijeengebracht: rood, groen, rose, blauw, geel. De zaalwanden zijn in de complementaire kleuren geverfd, om de werken nòg beter tot zijn recht te laten komen.

De kleur is groenJurk Gele stoelRose stoel

De tweede tentoonstelling, Megalith genaamd, is gemaakt door de jonge kunstenaar Marit Westerhuis  Ze laat de wereld zien zoals die over een paar duizend jaar door anderen wordt gezien. Dat levert zwarte pijpen in groene landschappen op. We zien het “post-antropoceen”van de aarde. Ze heeft er prijzen mee gewonnen.

MegalithGroningse waterlinie

Tenslotte bezoeken we de tentoonstelling over de bevrijding van Groningen in het nationale rampjaar 1672. We krijgen een beetje geschiedenis van de stad mee. Ook hier was er een waterlinie om de vijand tegen te houden. Het beleg door Bommen Berend, bisschop van Münster en krijgsheer, duurde ruim een maand, daarna was Groningen weer vrij.

Met het hoofd vol van alles wat we gezien hebben lopen we langs de Korenbeurs over de Vismarkt naar de Grote Markt. Tijd voor lunch bij “de Kosterij” onder de Martinitoren. Het wordt bijna standaard: bruine boterhammen met kroketten en een salade op flatbread (een soort turks brood).

MartinitorenDe kosterij

We lazen dat er ook in Groningen een zomerfestival is: de Noorderzon. In het Noorder plantsoen barst het van de activiteiten, vooral laat in de middag of ‘s-avonds. Maar we treffen het: kort nadat we het terrein betreden is er een klassiek concert(je).  Vier strijkers van Bragi, het studenten muziekgenootschap, spelen een strijkkwartet van Borodin. Beetje amateuristisch, maar toch aangenaam om naar te luisteren, zo op een bankje in het park.

NoorderplantsoenBragi op het noorderzonfestivak

De terugweg moeten we een beetje slim timen, want de busjes gaan eenmaal per uur, en na 19:00 houdt het op. Maar er is nog tijd voor thee aan het A-Kerkhof, waar een stroom van fietsers aan je voorbij snelt. Groningen studentenstad.

Schotel buj Jammra

Eenmaal terug in Gasteren (busje reed op tijd) bedenken we dat we wel weer eens iets anders willen eten, Aziatisch bijvoorbeeld. We hoeven er niet eens zo ver voor, want Sri Lankaans restaurant Jammra in Rolde heeft goede recensies. Die wij inmiddels kunnen onderschrijven: het was heel lekker!

1. Zus Elly:
    19 augustus 2022
    Wat een luxe; de bus stopt voor de deur.en ook lekker een dagje zonder auto. En op naar Groningerstad.Het heeft vanalles; pleinen, terrasjes, grachten en het prachtige station en natuurlijk de olie grieze martini toren en niet te vergeten het Groninger museum. De universiteit en tegenwoordig hebben ze een forum. De moeite waard omer naar binnen te wandelen en naar het dak terras met een prachtig uitzicht over de stad. Gisteren je ogen uitgekeken en je vergapen aan de oudheden duizenden jaren voor Christus, en vandaag de nieuwe tijd 2000j na Christus. Mooie moderne kunst. Het lijkt me een hele leuke ervaring .
  2. Emely:
    20 augustus 2022
    Leuk verhaal over Groningen. Daar gaat ons hart altijd even iets sneller van kloppen! Het Museum timmert kennelijk aan de weg. Boeiend! De Korenmarkt in Groningen? Of bedoelen jullie de Vismarkt met de Korenbeurs met zijn opvallende neoclassistische gevel aan de westzijde van de Vismerkt? In de Korenbeurs is nu een grootgrutter gevestigd, toch?
    Sri Lankaans eten roept ook mooi herinneringen op. Lekker veel groente zo te zien?
    Geniet verder van het hoge noorden!
  3. DCVE:
    20 augustus 2022
    Natuurlijk heb je gelijk vwb die korenbeurs met ah. Daar was overigens een markt aan de gang. Groot!