06 Etten en langs het Gastersche Diep

20 augustus 2022 - Gasteren, Nederland

We treffen het, want het is de derde zaterdag in augustus en dan wordt in Anloo een historische rechtspraak nagespeeld. Daarbij komen gekozen vertegenwoordigers, de Etten, samen onder voorzitterschap van de Drost. Kortom, een groep mannen die eens per jaar in Anloo recht komen spreken.

Dit historische spel gaat gepaard met een volksfeest met eten, drinken, oude ambachten en spelletjes. Een gedeelte van Anloo, rondom de kerk, is voor vandaag veranderd in een soort openluchtmuseum. Voor €7,50 mogen we erin. (de opbrengst is voor het onderhoud van de kerk) De lotting vindt ieder uur plaats in de kerk.  We bemachtigen op de valreep twee kaartjes voor de zitting van elf uur en betreden de kerk die door twee wachters met hellebaard wordt bewaakt. Dick wordt gesommeerd zijn hoed af te zetten. De kerk is al bijna helemaal vol, maar we krijgen twee mooie plaatsen toegewezen in de hoge herenbank.

Magnus kerkDe rechtzitting van de etstoel

Na klokgelui komen de Drost, de Schrijver en de Etten binnen. Ze komen uit heel Drenthe. Er worden twee zaken nagespeeld. Het betreft wat flauwe eisen over smaad en beledigingen van een bouwmeester en een koopvrouw. De Etten wikken en wegen de Drost doet uitspraak. Interessant, maar we hadden liever een verhanging gezien met wat meer reuring, maar dat zat er niet in vandaag.

Aan het bier

We wandelen wat rond, eten een pannenkoek met stroop, en kijken naar het volksdansen. We zien “onze” Fred druk doende met paling en het doorboren van makrelen om ze te kunnen roken. En bij een echte bakker kopen we brood voor morgen; het is net uit de (hout)oven en nog warm.  We kopen ook twee sneeën brood, met ‘schenk’ en met kaas, die we oppeuzelen met een biertje. Onderwijl wordt er gevolksdanst, gehorlepiept, rondgesjouwd met ganzen en houtgezaagd. Kortom een grote drukte, die hier ieder jaar terugkeert.

Gans in zakVolksmuziek

Inmiddels hebben we steeds meer zin in koffie, maar dat drankje kenden ze 200jaar geleden nog niet. Het is duidelijk tijd om terug te keren naar het heden. ;-)  We halen de fietsen op en peddelen naar Annen, waar we koffie drinken bij de bakker. Bij de Coop halen we de laatste boodschappen. Daarna fietsen we via Anloo meteen door naar huis.

Na een welverdiend dutje en een kopje thee maken we aan het eind van middag nog een wandeling langs het Gastersche Diep, een aftakkinkje van de Aa. Het Diep loopt hier vlakbij, wat het verblijf hier zo leuk maakt: de mooie natuur ligt hier om de hoek.

Langs Gastersche DiepGastersche Diep

Vanavond eten we de restjes groente en vlees op met vers naanbrood. We laten ons inspireren door de Sri Lankaanse curry van gisteren. Een slap aftreksel daarvan eigenlijk, maar toch lekker.

1. Zus Elly:
    20 augustus 2022
    Jullie treffen het weer inde eerst plaats het weer en ten tweede, het bijwonen van de et
  2. Zus Elly:
    20 augustus 2022
    Wat hebben jullie het weer getroffen ,mooi weer en het bijwonen van de etstoel. Wereld beroemd in Anloo. En dat je moest betalen aan de tollenaar en geen hoed op in de kerk .dat is alleen voorbehouden aan de vrouwen. Dus voor Dick niet spannend genoeg; ophangen of op de brandstapel met die lui.dat geeft pas reuring. Dan wordt het pas gezellig. Ach ja ,gelukkig leven we hier in een andere tijd. Elders in de wereld komt het misschien nog voor.tot mijn verbazing zie ik dat het Gastersche Diep vol water staat,of heeft bij jullie geregend? Weer genoten van de mooie foto's en jullie verhalen. Lfs Zus.