05 Naar Norg

18 augustus 2023 - Gasteren, Nederland

Het beloofd warm te worden vandaag. We plannen opnieuw een kunstroute, die ons door Fred, onze hospes, is aangeraden. We rijden naar het westen, naar Norg. Opnieuw een schilderachtig brinkdorp, waar jaarlijks een Folly wandeling wordt georganiseerd. De vijfde alweer.

Startpunt routeBij de eerste kunstDe route
We worden enthousiast onthaald door vrijwilligers. We kopen een routebeschrijving en drinken nog gauw even een koffie (1,50€) met cake. Follies zijn ‘overbodige’ kunstwerken, die hier in het landschap staan opgesteld. Kunstenaars, amateurs, architecten, iedereen kan meedoen. Er is een wedstrijd aan verbonden, waarbij de winnaar 5000€ krijgt en Norg de te exposeren kunstwerken. Een handig concept.

De trap marten siegersExtra terrestial van aukje goossens en aleksandar tadicHeegkampweg
We lopen over de mooiste bospaadjes en landweggetjes en genieten van de meest gekke vormen. Klik op de foto’s vh werk voor naam en kunstenaar. We lopen langs een omgekeerde trap, lege vormen, een pseudo-huiskamer en vormen langs spiegels.

Meer huiskamrtDe HuiskamerHuiskamerLatentLatent met spiegel

Bij de cocons raken we in gesprek met twee stellen, waarbij Tony met een onderwijspsycholoog sprak en Dick met een natuurkundige uit Utrecht. Dat leverde veel praatstof op!

VennetjeTerug in de cocon
Een van de mooiste folly’s vonden we de pade(n)stoel. Een prachtige reusachtige bloem-achtige vorm van gebogen buizen en lappen stof. Beetje de eye-catcher van de route.

Pade(n)stoelPadenstoelDeurDoen
We wandelden verder nog langs een brug met verbonden deuren, een donkere wolk bestaande zwarte aan elkaar gelijmde plastic ballen, die in de bomen hing.

BospadOmsloten ontmoetingAls een donkere wolkWolk
Zelfs een hunebed (cenotaaf) van bruine bonen was ons deel. Veel symboliek.
  De cenotaaf v Van Meerendonk 3>PositieDick neemt poolshoogte

Veel kunstenaars zijn met de natuur bezig en willen zo duurzaam mogelijk werken, waardoor sommige kunstwerken kwetsbaar zijn, maar wonder boven wonder heel worden gelaten en blijven.

Wolly the follyWollyDe padenmakerDe padenmaker
Zo kun je verblijven in een iglo van schapenvacht of kennismaken met de padenmaker: een wandelende vorm met houten boots. Of  wat te denken van een parergon, het is een omlijsting van iets. Dus ook een folly.

ParergonParergonParergon
De route eindigt met een huis dat ontworpen is door AI en uit dun doek is opgetrokken. Even later komen we het huis een straat verder bijna in het echt zo tegen.

NaiefnAÏefDit is n echt huis
Na de wandeling leveren we onze mening van wat we de drie beste werken vonden. We gaan voor de padenstoel, de huiskamer en de padenmaker. Op een ander formulier kunnen we feedback leveren: allemaal goed. Wat een enthousiaste vrijwilligers en deelnemers. Het inspireert ons zeker voor al dat moois dat in ons eigen stadje zou kunnen.

Kerkje in NorgVan binnen
Terug in Norg lopen we nog even langs, en binnen, bij de oude kerk. (13e eeuw) God wordt er nauwelijks nog beleden, maar opnieuw enthousiaste dames die vertellen over de priester die in 1591 dominee werd.

Norg is oud en leuk en we drinken nog even een theetje bij het dorpsrestaurant, aan de brink natuurlijk.
Vanavond eten we bij de Sri Lankaan in Rolde. Curries dus. Dick gaat voor de milde kip en Tony voor de medium lam. We weten dat het heel heet kan zijn, dus voorzichtigheid is geboden. Het was lekker allemaal.

1. Zus Elly:
    18 augustus 2023
    ZOO, wat een leuke interessante dwaasheden. Mijn favoriet zou de bruinebonen hunebed zijn. En de bloemachtige paddenstoel zie er ook prachtig uit. Het leuke is de combinatie van de al die moderne kunst met het zeer oude Norg en de 13de eeuwse kerk. Dat is genieten. Lfs Zus
  2. Emely:
    18 augustus 2023
    Interessante kunst daar in Norg! Wat is dat oranje-achtige kunstwerl waar Dick zo aandachtig op aan het studeren is? En welke is nou de padenstoel?
    Joost Willemze, harpist heeft de Grachtenfestival-prijs gewonnen. Siebold merkte op dat het jammer is dat er geen drie winnaars zijn……
    Goed weekend verder in Drenthe!
  3. DCVE:
    19 augustus 2023
    Dag Emely: het drie posities: “het ijzer is de harde lijn doorhet mensen gemaakte; de boom de natuur; De Volume, bolvormig, ligt op de grond, en is het rustpunt voor het frame: het houdt het gemaakte overeind, het staat voor datgeen waar wij op bouwen” Citaat uit het boekje. De padenstoel is die oranje trompetbloem.
  4. Henny:
    19 augustus 2023
    Inderdaad een verrassende tentoonstelling aan jullie grappige foto's te zien. Wat fijn dat jullie zo'n prettige reis kunnen maken in eigen land met zelfs een zware film.
    Groetjes Henny