04 Naar de film

17 augustus 2023 - Gasteren, Nederland

Vandaag een wat koelere dag: 21C zegt de weerman. Dat komt goed uit, want we gaan naar de film. Maar eerst boodschappen. We kiezen ervoor om over de hei naar Rolde te fietsen.

HeiErica vulgaris
‘t Is iets verder dan Annen, maar zeker zo mooi natuurlijk. In een half uur staan we in de Albert Hein en even later bij bakker Pots die hier zijn brood bakt, zo leerden we in Annen. We maken hier ook kennis met de wespenvanger. Deze bestaat een grote glazen fles, waarvan de bodem is gevuld met zoet (we denken siroop) en natuurlijk gevangen wespen, want de beesten kunnen niet er niet meer uit.

De wespenvanger
Met het oog op te verwachte zonneschijn koopt Tony nog gauw even een rieten zonnehoed bij de Etos, voordat we weer naar Gasteren terugpeddelen. De route voert dit keer over het dorp Anderen. Geen hei, maar wel een landelijke tocht met intussen veel wind.

Oppenheimer
Na de lunch halen we zus op om naar de film Oppenheimer te gaan. Hij draait in DNK, ofwel De Nieuwe Kolk, een cultureel centrum midden in Assen met theater, bieb en bioscoop. Zo populair in Nijmegen, zo weinig mensen in Assen; in ieder geval bij de middagvoorstelling. Nog geen tien mensen kijken met ons naar de drie uur durende film over de kerngeleerde Oppenheimer, die de vader van de atoombom wordt genoemd. Mooie opnames, gemaakt door onze eigen Hoyte van Hoytema (zomergast!), en prachtige dialogen over macht en verraad.

En natuurlijk veel vuurwerk van die bom. Eigenlijk allemaal heel vreselijk als je bedenkt dat de waterstof- en neutronen ook al onderweg waren.

Om half zeven stonden we weer buiten en koersten we gedrieën naar Gasteren voor een wrapmaaltje met zalm en bief. Allemaal gezellig.

1. Emely:
    17 augustus 2023
    Oppenheimer…… in Amsterdam waren vorig weekend vrijdag, zaterdag en zondag in het EYE alle drie voorstellingen per dag uitverkocht, behalve zondamorgen. Dus wij togen zondagmorgen naar de film. Daar zaten we in een volle Cinema-1, de grootste zaal, tussen veel jongelui. Hoe was dat in Assen? Jong of oud publiek?
    En wat dat vuurwerk betreft, ik deed regelmatig de vingers in mijn oren…… té heftig…..
    Tony, geniet van je nieuwe 1, 2, 3, 4, hoedje van plezier!
  2. Zus Elly:
    18 augustus 2023
    Lang geleden in de bioscoop geweest;
    Indrukwekkende film; als je de atoombom mee hebt ontwikkeld en duizende doden op je geweten hebt ,zou ik geen oog meer dicht doen. Ondanks het verschrikkelijke verhaal, was het een prachtige film een aanrader.
    Het leuke van Dick is (zelf Natuurkundige) dathij nog veel spullen terug zag waar hij in zijn studie tijd mee gewerkt heeft.
    Feest der herkenning.
    Na afloop samen een hapje gegeten .
    Dick en Tony samen gekookt. Het was weer ge zellig. O ja, Emely , er is geen drentse vertaling
    Voor ' into nature ' in de natuur of de natuur in voor zover ik weet. Tot zaterdag lfs Zus
  3. Peter:
    18 augustus 2023
    Geocaches. Ik miste de zoektocht ernaar al. Dus toch. Ja, de film Oppenheimer. Ik wil er nog steeds naartoe. Wie weet volgende week. Dit weekend eerst de bruiloft van de jongste dochter van Caroline in de Orangerie Doorn. Met overnachting in hotel Oud-Londen. Mooi vooruitzicht. Jullie nog veel plezier in Drente.