01 Gasteren en zijn duinen

12 juli 2021 - Gasteren, Nederland

Vanaf vier uur kunnen we terecht in ons onderkomen. Dat komt goed uit, want Dick moet voor controle naar cwz (alles ok) en Tony kan mooi naar de fysio. Na de lunch laden we relaxed fietsen en koffers in. We raken intussen aardig ervaren met de logistiek en komen netjes iets na vier uur in het brinkdorp Gasteren. Het ligt midden in Drents natuurgebied.
We houden stil bij een rieten boerderij waar Trudy ons ontvangt. Ons huisje blijkt een verbouwde schuur te zijn, die helemaal is ingericht voor twee natuur- en elkaar minnende gasten. Er zit namelijk een reuze bedstee in en we kijken uit over grote groene vlaktes, waar robot geiten het gras kort houden. Hier gaan we het wel een paar dagen uithouden. Zelfs het weer lijkt zich hier beter te ontwikkelen dan in Nijmegen.

Het groene uitzichtOns terrasRobot geit
Het huisje is van alle gemakken voorzien en dat is wel handig, want op maandag is zo’n beetje heel de horeca in dit gebied gesloten.

We gaan de naaste omgeving een beetje verkennen en die is de moeite waard. We hebben hier namelijk de Gasterse Duinen. Het hoort tot het stroomgebied van de hier vlakbij stromende Aa. Er zijn meertjes maar vooral ook stuifduinen. Het gebied is klein, mooi en hier dichtbij. We lopen er via De Brink van het dorp zo heen. We ontmoeten ook D10, een hunebedje met wel een heel bijzondere bijnaam: de duivelskut. Die naam verdiende het bed omdat er mensen werden geofferd. D17 en D18 kennen ook die benaming, dus er werd in de vroege jaartelling veel geofferd zeg maar.

Gasterse duinenD10Tony kijkt op het meerVoorste of Achterste Veen

In ons huisje bakken we de pizza op, die Dick vanmorgen bij De AH had gescoord. Gelukkig zit er een uitknop op de combioven, want hij was tamelijk aan de gebakken kant. Met wijn en water spoelen we de maaltijd weg. Zelfs de koffiemachine werkt hier: de espressocups zitten erbij.

Morgen krijgt Nijmegen regen en wij niet. Dat betekent een mooie dag in Gieten, want zus wordt 73 jaar en dat gaat gevierd worden.

1. Peter:
    12 juli 2021
    Mooie plek, leuke foto van Tony op jullie tuinterras. Even gegoogled: Hunebed D10 (vermoed ik). Fijne verjaardag morgen.
  2. Emely:
    13 juli 2021
    Dag leve Drenthe-gangers,
    Dank weer voor jullie nieuwe belevenissen in ons geliefde Drenthe. Ooit kanooden wij op de Drentse Aa! Zal nu vast niet meer mogen…… Maar fietsen, lopen en foto’s maken kun je er zeker!
    We wensen jullie een goede dag op de verjaardag van Dick’s zus. ‘t Zal wel een verjaardag worden met een lach en een traan. Fijn dat jullie er zijn voor haar en de andere familie.
    Groetjes!
  3. Marien:
    13 juli 2021
    Leuk vlak bij de Megaflute! Ons Nederlandse ijsland. Mooi gebied goed fietsen. Laat die regen maar bij Nijmegen blijven. groet Marien