02 Gastersche Holt en Gieten

13 juli 2021 - Gasteren, Nederland

Wat is het hier rustig! Onder het gestjilp van mussen worden we wakker in onze bedstee, waarvan we de deuren wel wagenwijd hebben opengezet, want het is warm en vochtig en er zijn vliegen en muggen en geen horren. Het valt allemaal wel mee.
Als we op de weerkaart kijken zien we vooral krullen in het Gelderse, terwijl het hier in de ochtend droog blijft. Op pad dus.

Dick heeft een cache-route op fietsafstand gevonden in het Gastersche Holt. Het gebied is vijf hectaren groot en is net zoals de Gasterse duinen een wallen landschap in het stroomdal van de Aa.

Gastersche holtGastersche Holt

Het gebied heeft een zeer gevarieerde  flora van bomen en planten. We wandelen een kleine vijf kilometer over mooie paadjes en soms een stroompje. Op bepaalde punten moeten we foto’s vergelijken met wat we zien vanaf de plek waar we staan. Dat is best lastig, want die foto’s zijn in de herfst genomen, terwijl het nu hartje zomer is met veel meer groen. Ach, het houdt je scherp. Na achttien punten te hebben bezocht konden we na wat rekenwerk de cache in één keer scoren. We hadden koffie verdiend! Op naar het pannenkoekentententerras voor koffie met cake. We lunchen thuis want vanmiddag naar Jarige zus en daarna met de hele familie uit eten.

Het is tegen vieren als we in Gieten aankomen, en we hebben nog even tijd voor wat boodschappen en bloemen voor de jarige.  Het is verbazend hoe het dorp is veranderd, sinds we er twintig jaar geleden waren. Je wilt wellicht graag dat dingen hetzelfde blijven, want dat geeft een bepaalde vertrouwdheid, maar nu is er een Hema, de Action, super Jumbo en Kruidvat. Het is natuurlijk best gezellig in Gieten, en de wereld moet voort.
Bij jarige zus ontmoeten we onze lieve neef en nicht en achternicht en praten bij over onze levens. We kennen elkaar tenslotte onze levens lang.

We gaan eten in restaurant Maotie Gasteren. Tot ieders verbazing betekent Moatie iets met weide. Het menu is “klassiek”, maar de eters zijn dat allerminst. Er wordt geen vlees gegeten, maar voornamelijk vis of vegetarisch. Ook is iedereen zuinig met alcohol en de apotheose bestaat uit (te) grote toetjes met veel slagroom , aardbeien, ijs en panacota, en koffie. En natuurlijk brandende kaarsjes voor de jarige. Gezellig allemaal.

Met de familie73!

Morgen weer lekker wandelen, want het weer gaat meevallen.

1. Emely:
    13 juli 2021
    Wat fijn dat de verjaardag van zus;ief een succes was. Fijn om weer veel familie te zien!
    Grappig dat jullie schrijven dat jullie koffie hebben 'verdiend'! Hoezo een Calvinistische opvoeding gehad? Overigens zouden wij dat ook zo kunnen zeggen..........
    Het weer in het Nijmeegse zag er niet goed uit vergeleken met het Drentse. Maar uiteindelijk viel het hier gelukkig mee. Met Menno en Emily hebben we hier de buurt en de speeltuinen onveilig gemaakt.
    We zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen in ons geliefde Drenthe. Nu Spanje niet doorgaat denken we ook nog aan een Drenthe-vakantietje......Jullie mooie foto's zijn alvast heel inspirerend!
  2. Ingrid:
    14 juli 2021
    Nog van harte. Ziet er gezellig uit!
    Het weer viel hier idd mee. Nu begint het wel flink te regenen. (Dus wij hebben het makkelijk met jullie tuin ;-)).