03 De Strubben

14 juli 2021 - Gasteren, Nederland

Opnieuw zijn we verbaasd over het mooie weer hier in Drenthe, terwijl we lezen over de grote hoeveelheden neerslag in met name Limburg. We gaan opnieuw een stukje fietsen om daarna weer zo’n geocache route te doen. Het is dan allemaal niet te ver en het is  een goede afwisseling tussen de verschillende bewegingen. We kiezen vandaag voor Het Strubben Kniphorstbosch. Archeologisch van belang vanwege de hunebedden en grafheuvels. Maar eerst even een oprapertje langs het Schipborger diep aan het Pieterpad, dat we ruim dertig jaar geleden hier hebben bewandeld. Pure nostalgie dus.

Het Schipborgsche DiepHet PieterpadSchipborg Zuid
De startplek van de Strubben route in Schipborg kenden we ook al. Het is waar het Diep de weg raakt. Vanaf hier is het een schitterende route, waar de de heuvels die we zien, militaire objecten blijken te zijn: bunkers en stormbaan. Het terrein was destijds militair oefengebied en wordt door sbb opnieuw ingericht.Tijgeren in de StrubbenDe StrubbenGrillige eik

Uiteindelijk hadden we alles goed uitgerekend om de eindcache te kunden vinden, maar die bleek er niet te zijn. Een telefoontje met de cache-eigenaar leerde ons dat we echt wel goed zaten en dat was voor ons genoeg.

We fietsen terug over Anloo voor koffie en tostie, want om één uur hadden we toch wel trek. Het is nog steeds droog en we zien zelfs  af en toe de zon. Terug op onze stek ronden we de lunch af met soep en brood en na een douche en een powernapje gaan we zus ophalen voor thee en avondeten. We duimen intussen voor nog meer droogte.
In een mager zonnetje rijden we naar Gieten. Het is heel vochtig, maar met 23graden is dat prima. Elly leidt ons via het oude Gieten, want daar is natuurlijk best wat van over. De oude weg naar Rolde is er ook nog, maar de weg erheen is verlegd. Eenmaal bij de Eexterhalte lijkt het weer een beetje als vroeger: de knik in de weg en de statige eikenbomen erlangs.
Via Anderen rijden we schilderachtig Gasteren binnen naar “ons” boerderijtje, waar onze gastheer Fred langskomst voor een praatje en aardbeien. Dick en Tony hadden in Annen extra eten gekocht (dichterbij is het niet) en staan in de keuken een lichte maar voedzame maaltijd te bereiden: penne, sla, courgette, paprika, tonijn uit blik en yoghurt met aardbeien (van Fred) toe. En natuurlijk koffie, die hier goed kan worden gezet (de cups zijn bij de prijs inbegrepen). Alle drie genieten we van het eten en vooral van elkaar. Intussen komt de regen met bakken uit de lucht.

Ons huisjeDCT in het *** sterren restaurantOnze bedstee

Het is nog even afwachten, maar het weer voor morgen lijkt steeds beter te worden. De fietsen staan er weer klaar voor!

1. Emely:
    14 juli 2021
    Dat was vandaag boffen voor jullie met het weer! In Nijmegen boften we ook best, anders dan in Limburg! Voor wat betreft de tosti’s: waren jullie bij Restaurant De Drentse Aa aan de Drentse Aa? 😀
  2. DCVE:
    15 juli 2021