Dag 02 Fietsen door Hamburg

13 april 2024 - Hamburg, Duitsland

Om acht uur op, en na een goed verzorgd ontbijt gaan we op pad.

Om een indruk te krijgen van Hamburg hebben we een guided-tour met de fiets geregeld. Het is dè manier om de stad te leren kennen: je stopt alleen daar waar het interessant is.

Het fietspleinDe fietstocht

We moesten met de metro naar Sankt Pauli, maar dat bleek een makkie. De halte is hier bijna voor de deur. Kaartjes gaan via de pin, en binnen een paar minuten ben je er. Dat wil zeggen: bijna, want voor we bij het fiets-vertrekpunt waren moesten we wel een flinke trap op. Hamburg heeft dus ook hooggelegen delen.

De fietsen bleken één hand-voorrem te hebben en een achteruittrap rem. Beetje vintage is dit wel. Tony koos voor 5 versnellingen Dick deed het met drie.

ArcotelWe gaan beginnenKermisterrein

Met 16 man hadden we een grote groep. Het betekent niet te hard fietsen en op elkaar wachten bij de verkeerslichten. Door rood rijden is er niet bij, maar over de trottoirs fietsen, langs de voetgangers is geen probleem. De gids voert ons langs verschillende “viertels” van Hamburg (soort wijken dus). Hamburg heeft een rijke historie, maar van de oudste gebouwen staat weinig overeind. Branden, oorlogen en epidemieën hebben de stad en de bevolking geteisterd.

Laeiszhalle concertenAussenalsterBinnenalster

In Neustadt fietsen we langs de justitiële paleizen en het oude concertgebouw. We doen de Alsterseeën aan (groot en klein) en fietsen langs het stadhuis naar het Speicherkwartier, waar veemen tot kantoren en bedrijven zijn omgetoverd. Er wonen is destijds tegengehouden, vanwege het voortdurende overstromingsgevaar.

AlsterfleetZollkanalAm Lohsepark

Na een pauze in het nieuwe Hafen city, waar wel gewoond en gewinkeld wordt, fietsen we naar de Elbphilharmonie. Aan de buitenkant vinden we het maar een lomp gebouw, dat het niet haalt bij dat ding in Sydney. We horen er morgen meer van.

ElbphilharmonyElbphilharmonyElbphilharmonySt MichaelkerkMichelwiese

Tot slot kijken we nog uit op de havencomplexen aan de overkant, want net als in Rotterdam is de business steeds meer naar buiten, richting zee, verplaatst. Overigens is de Elbe niet zo breed, en het is bijzonder dat het hele havengebied met de stad is geïntegreerd, zoals Rotterdam  en Amsterdam dat in feite ook zijn, al zijn het IJ en de Maas wel een tikkie breder.

Uitzicht op hafensLandungsbrückenJohannes Bollwerk haven

Na afloop wandelen we op weg naar de metro langs de haven, over de dijk die de stad regen overstromingen moet beschermen. (Het verschil tussen eb en vloed kan tot 3,5 m zijn.) Het is er een drukte van belang, met horden dagjesmensen, die net zoals wij van het heerlijke weer genieten.

Kehtwiederfleet

Vanavond keren we terug naar de Portugese wijk om er een hapje te  eten. Onze gids had het aangeraden. Het barst hier van de eettentjes, en iedere Hamburger wil op zaterdagavond uit eten. Na vier pogingen krijgen we een tafeltje. Dick gaat voor een zalmsalade, Tony voor roodbaars.

Alles eet hierBij de Portugees

De tent is luidruchtig, maar iedereen heeft goede zin. Met een heuse pastel de nate sluiten we af. Echt Portugees. Morgen naar de Elbphilharmonie.

1. Peter:
    13 april 2024
    Leuk. Ik ben benieuwd hoe jullie morgen de Elbphilharmonie van binnenuit ervaren. Vast heel mooi
  2. Emely:
    14 april 2024
    Een verrassend verhaal over een verrassende, voor ons onbekende, stad,
    Vanwaar de vergelijking met Sydney? Horen we dat ook morgen?
    Gaan jullie een concert b bijwonen in de Elbphilharmonie?
    Het Speicherkwartier? Waren we daar al eerder?
    Wij waren vanavond bij een show van Harry Piekema, ook leuk! En morgen naar 'Haydn op zondag' in de Amsterdamse hallen. Vast heel ander dan iets in de Elbphilharmonie.
    Leuk, jullie foto's.
  3. Zus Elly:
    14 april 2024
    Dank voor de leuke foto's.
    Het lijkt me niet prettig om met zo'n grote groep door een drukke stad te fietsen. Maar misschien valt het mee? Ook voor vandaag een mooie dag. Ook vandaag een fietsdag?
    Lfs Zus.

Jouw reactie