Dag 05 Toul en Liverdun

18 oktober 2022 - Pont-à-Mousson, Frankrijk

Omdat de treinen naar Nancy vandaag niet rijden vanwege een staking, maken we een uitstap met de auto naar Toul en Liverdun. Het zijn plaatsen met een enorm verleden, dus na een snel ontbijt (we hadden nog over van gisteren-lunch) richting Toul. Als je er aankomt, lijkt het alsof je Naarden Vesting binnenrijdt. De wallen zijn uit dezelfde tijd. We parkeren de auto op een plein met ‘parking payant’, en lopen naar het VVV voor de stadswandeling.

Cathédrale Saint EtienneIn de kerkMet orgelEn Maria

De route door de oude stad wordt begeleid door Nederlandse tekst, dus verdwalen zit er niet in.  Wel lopen we de route in omgekeerde volgorde, want dan passeren we eerder een plein met koffie. Maar eerst de kathedraal van Saint Etienne. Hij is kleiner dan die in Metz, maar nog enorm, met verschrikkelijk veel gotische ornamenten. Nu is Toul in 1940 tamelijk verwoest, en zo ook de kerk waarin de restauratie nog steeds aan de gang is. In Nijmegen waren ze er sneller mee, maar de Stevenskerk is in verhouding “klein”.

Aardewerkfabriek
Van de kathedraal struinen we door straatjes (veel nog volgens het romeinse plan) die meer getuigen van de wederopbouw dan van echte schilderachtigheid. Zo nu en dan is er nog een geveltje of een beschrijving van iets dat er niet meer staat. Zo belanden we al gauw op het koffieplein: het plein van de drie bisdommen.

Plein van de drie bisdommen

In vroeger tijden sloegen zelfs de prelaten elkaar om de oren en Toul was er getuige van.
We vervolgen de wandeling en slaan het gesloten museum noodgedwongen over. We missen het verhaal van Toul in de romeinse tijd (alweer een beetje Nijmegen) en eindigen weer bij de kathedraal en het stadhuis.

De ComédyMet hotelApothekershuisCathedraleStadhuis

Via de stadswallen lopen we terug naar de auto. Omdat de vestingwerken zo mooi zijn gerestaureerd, met die kerk er zo bovenuit, vinden we dit mooier dan de schaarse binnenstad.

Afwatering bij de vestingZuidwallen van de vestingMet regenboogMoezelpoort

We rijden af naar Liverdun en proberen zoveel mogelijk op kleinere wegen langs de Moezel te blijven. Het dal is vol met plassige gebieden (l’eaux bleus) en we passeren zo maar een restaurant aan het water: le Pavillon Bleu. We lunchen er in het zonnetje met een Salade César en een stuk quiche Lorraine. Na de lunch verkennen we een stukje natuurgebied, dat een beetje op de Beuningse waard lijkt (zonder schepen, maar met schapen).

Het blauwe paviljoenEntreeGroen vertier bij de rivierMet rivier de Terrouin

Daarna zijn we snel in het hooggelegen Liverdun. Dat is óók een middeleeuws stadje met ook een rijke historie, maar waar relatief veel meer overeind staat. De uitzichten op de Moezel zijn prachtig. Hoe klein het stadje ook is, zoals altijd is er een VVV. En een plattegrondje met een wandeling langs historische plekken. (en tekst in het Nederlands!)

Liverdun vvv bischoppelijk paleis

We lopen de korte route met kleurrijke straatjes, een jong kasteel, de Petruskerk en een stadspoort.

LiverdunLiverdunLiverdunKasteelUitzicht buj kasteelIn de Saint PierreDe hoge poortUitzicht bij de poort

Via een omweg stuurt tomtom ons weer naar onze abdij.

Vanavond alweer ons laatste uit-eten in ons PAM. We eten in Le Balcon, waar we op het arcadeplein uitzien. Na zo’n middaglunch houden we het simpel met een vegarisotto en een visje. Morgen weer naar huis.

1. Emely:
    18 oktober 2022
    Het ziet er allemaal weer hell mooi uit. Wel heel erg stil. Er lijken niet veel mensen daar op stap te zijn. Daar wordt je misschien wel heel erg relaxed van. Geen gedrang van toeriste, een dicht museum.......... Gelukkig is de cathedraal niet dicht en valt eer ook het één en ander te eten.
    Goede reis morgen. Met een omweg naar huis?
  2. Zus Elly:
    18 oktober 2022
    Weer genoten van de prachtige foto's.
    Wat is Liverdun een prachtig stadje idyllisch romantisch en bewonderenswaardig. Mooie afsluiting ; De kers op de taart?
    Slaap lekker, en voor morgen een goede reis terug naar jullie geliefde Nijmegen. Lfs zus
  3. Henny:
    18 oktober 2022
    Wat een heerlijke gebouwen. Fijne vakantie gehad. Een goede terugreis gewenst en gauw tot weerziens.