Mallorca: Dag 5

29 april 2018 - Cala d'Or, Spanje

Cala Figuera

We wisten het, het zou gaan regenen deze ochtend. Een beetje uitslapen, even naar de Spar in de regen, ontbijten en kijken waar het snel droog wordt. Dat bleek gewoon hier. De regen was na elven over zijn dieptepunt heen. We reden naar Santanyi, een stadje dat je op de wegwijzers vindt omdat het op een knooppunt ligt van wegen. Het is hier vlakbij en kent vele zandstenen huizen. Het echte centrum is piepklein met een grote kerk en natuurlijk weer een kroeg. Deze keer troffen we er ėėn met een tuinkamer, waar het water nog op sommige tafels stond. Op zondag was het het enige dat met die kerk open was.

Het boekje vermeldde ook Cala Figuera als een authentieke kleine vissershaven, en daar waren we nog steeds naar op zoek. De zon brak door en we maakten de afdaling naar de haven, parkeerden de auto gunstig (Dick reed) en liepen de Cala in. Het water werd omzoomd  door allemaal oude insteek-boothuisjes van waaruit de vissers hun bootjes in zee schoven. Via vlonders en steenpaden konden we die huisjes passeren en de hele tweearmige haven omlopen. Eindelijk, de eerste echte haven was een feit. Natuurlijk, het is (ook) toeristisch, maar wel mooi.

Eenmaal terug zagen we diverse restaurantjes  met mooi geprijsde menus en zitjes die uitzicht boden op de baai. We hadden zulke chique pizza en sla gekregen, dat we dachten dat we het  verkeerde besteld hadden. Niets bleek minder waar: in Cala d’Or (waar we verblijven) is alles gewoon duurder en minder en daar raak je aan gewend, zeg maar.

Na de lunch wandelden we naar het eind van de Cala; richting zee dus. Prachtige uitzichten op de vuurtoren met branding en rotspartijen. Totnutoe een van de mooiste plekjes van het eiland.

Vanavond het brood opgemaakt met ei, tomaat en ham. Soep vooraf en appel en yoghurt toe. We komen er steeds meer achter dat De Spar wel een heel beperkt assortiment heeft. Drank, snoep en water vormen wel de hoofdbestanddelen van de vooraad, de rest is er mondjesmaat.