Mallorca: Dag 7

1 mei 2018 - Cala d'Or, Spanje

Roden in de regen

Vandaag werd er slecht weer voorspeld: regen; we hoorden het vannacht al neerkomen. Maar tot onze verbazing was het vanochtend droog, met een waterig zonnetje. Reden genoeg om ons met de auto naar Palma, de hoofdstad hier, te spoeden. In het boekje werd gewag gemaakt van een goede infrastructuur in deze 400k zielen tellende stad. Dat betekent ook: voldoende parkeergarages. Dus stuurde Dick de Polo in een gat bij het warenhuis El Corte Ingles, maar toen we beneden in het donker voor gesloten hekken stonden gingen allerlei alarmbellen af. Het is vandaag 1 mei en dan is dit warenhuis dicht. Dus dan maar ten hele gekeerd voordat we in het donker konden verdwalen. We vonden een tweede garage met voldoende ruimte en het bleek dat we eenmaal bovengronds vlak bij het busstation zaten; met VVV en verse koffie in het zonnetje.

Met een kaart in de hand probeerden we onze weg naar het centrum te vinden, maar onze tocht werd versperd door menigten rode vlaggen. Hier heerst nog de ware arbeidersgeest, waarbij iedere partij zijn eigen vaandels voert; ook de  PSOE (PvdA) was van de partij. Na een paar honderd meter hielden we het voor gezien en doken we een zijstraat in richting kathedraal. Het begon een beetje te regenen toen we op de Plaza Major aankwamen en nog meer toen we richting kathedraal liepen. Er restte ons niets anders dan bij een geldautomaat het onweer verder af te wachten.

Toen het een beetje luwde wilden we naar een restaurantje om wat te eten, maar dat wilde iedereen: alles vol, terwijl die optocht ook in het water was gevallen. Na zo’n drie kwartier vonden we een plekje buiten onder de luifel bij een italiaan. En verdomd, we zaten nauwelijks of de zon brak door en zo konden we weer een beetje opdrogen en opwarmen onder het genot van lasagne en bruschetta.

Het is grappig om te zien hoe zo’n stad na de bui weer op gang komt met al die toeristen.

De rest van de middag scheen de zon tussen de wolken door en genoten we van de stad met zijn vele pleintjes, kerken en palazzos. Soms oud, soms art nouveau en gemiddeld toch wel riche.

De kathedraal is enorm, maar we besloten er dit keer niet binnen te gaan. Te druk na die regen en 14€ entree is te veel als je óók lekker in de zon kunt lopen.

Palma ligt mooi aan de baai met kerk en paleis als blikvangers. De winkels waren voornamelijk op 1 mei gesloten - met uitzondering van de toeristenwinkels natuurlijk.

We sloten de stad af met koffie uit de Capuccino keten. Dat zijn koffietenten die op een toplocatie zijn gelegen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. In dit geval een palazzo.

De auto vonden we weer eenvoudig terug bij het station. Parkeren doe je hier op minuuttarief. Dat was hier 0,034€/minuut en dat betekende bijna 10€ in totaal.

Om de restjes wijn en yoghurt op te maken hebben we vandaag voor de avondmaaltijd een pizzaatje gehaald met sla. Morgen een vliegtuig om 19:40, zodat we nog even een late check-out hebben geregeld voor een bijna extra dag.