Mallorca: Dag 6

30 april 2018 - Cala d'Or, Spanje

Frederique en een trammetje

Vandaag verder het eiland verkend. Het wordt mooi weer en de bergen in het noorden lokken ons. Wilden we eerst door een tunnel naar Sóller, later besloten we om via Valldemossa te reizen over de snelste wegen, maar voordat je daar bent moeten eerst wat dorpjes geslecht worden. Daarom eerst iets over drempels. Nader je een dorp, dan moet je van 90 naar 70 naar 40 km/h. En om dat te bekrachtigen ligt er vrijwel altijd een drempel die je bij 30km/h schadevrij kunt passeren. Daarna keren die drempels voortdurend terug en houd je je wel in, want een eigen risico schadetje aan de Polo is zo geregeld.

Goed, eerst naar Valldemossa, waar bij het verlaten van de snelste wegen een peloton fietsers ons opwachtte. Die willen nu eenmaal graag de bergen in, net zoals wij, want Mallorca is mooi. Nu moet je weten dat Valldemossa het gat was waar F. Chopin met G. Sand huisde in  1838. Zij, en dat is bijzonder, rijk, hij ziekelijk en last hebbend van vliegende tering (tbc). Het was er knap druk, waarbij men meer geïnteresseerd was in het paleis dan het Chopin museum met de originele Pleyel vleugel. Wel weer een pittoresque plaatsje met goede koffie en één dure zoete koek (12€!).

Om Sóller te bereiken, konden we over de bergen langs de kust, en die zijn erg mooi. Met de vele fietsers slingerden we ons naar dit in een kom  gelegen stadje waar een trammetje naar de haven voert. Het is dè attractie van deze plaats. Met een slakkengang koerst het ding tussen de terrasjes door als in Fellini’s film “Roma”. Ook hier aan het plein een ecclectische kerk met dito museum. Het schijnt dat Pablo P hier nog heeft rondgezworven. Al met al is Sóller een leuk plaatsje met een heus station voor tram en trein; ook naar Palma.

Via de bergketen koersten we eerst noord- en dan weer zuidwest richting huis, via Inca, Seneu, Falanitx. Stadjes met veel zandstenen bouwsels.

Weer in Cala d’Or aangekomen opteerden we, fris gedoucht, voor een cafetaria-diner. Dat is gewoon kijken waar het druk is. We zagen een ‘dish of the day’ (tja geen spaans) met lam of zeebaars, en daar was niks mis mee. Morgen belooft een natte dag te worden en dan is een bezoek aan de hoofdstad misschien een optie.