Dag 22: van Tours naar Bourgtheroulde

27 september 2023 - Grand Bourgtheroulde, Frankrijk

Vandaag staat  er, dankzij de extra tussenstop, niet zo’n lange rit op het menu. We hebben als een roos geslapen onder het dak van het Grand-Hotel. De uitchecktijd is tot twaalf uur, dus tijd genoeg om in Tours nog wat rond te lopen.

Saint EtienneEen ouderwetse reclame voor smeerpaté
We kopen wat brood, drinken koffie, en halen bij een supermarkt kaas, water en fruit om de rit heelhuids door te komen. Tot slot scoren we nog even een geocache in de buurt van het park tegenover het station.

Dik elf uur dalen we af in de parkeergarage. We hebben een uitcheckkaartje meegekregen van het hotel. Dat is goedkoper dan wanneer je zelf de parkeertijd moet betalen. Eenmaal in de parkeergarage bleek het kaartje geen uitrijkaart, maar een betaalkaart. Je moet dus toch naar de betaalautomaat en je hebt óók de oorspronkelijke inrijkaart nodig. Maar die inrijkaart had niet meer belangrijk geleken en was zoek. Tony ging in onderhandeling met de garagewacht, hij opende de slagboom en we konden weg.

We nemen weer voornamelijk N- en D-wegen, dan zie je veel meer, ook al wordt je hoorndol van de points-rondes en de voortdurend wisselende maximum snelheid. We zijn vrijwel zeker eenmaal geflitst, waar Tommy 90km/h en de wegborden waarschijnlijk 80km/h aangaven. We wachten het maar af. Nabrander: 10 oktober krijgen we de bon. 88km/h gereden waar het 80km/h moet zijn. Schade 45€. Jammer.

Het kasteelDonjonAchter het kasteel

Er zijn weer veel kastelen langs de route en we plannen één stop, en wel in Châteaudun. Het stadje is niet zo groot, maar het heeft wel een enorm kasteel. We parkeerden bij een grote kerk en dachten al  bij “het kasteel” te zijn, maar dat stond een paar straten verder.

VakwerkhuisOud straatje
De graven van Blois waren hier de baas, hun vazallen, de graven van Dunois, beheerden het gebied: De Loir (niet de Loire) en de kruising naar Chartres Tours en Le Mans Orleans. Het kasteel is net voor de lunch gesloten, dus binnenkijken zit er niet in. We eten ons brood buiten op een bankje bij het kasteel en spoeden ons richting Chartres (we zien de kathedraal in de verte) en uiteindelijk Bourgtheroulde. Het plaatsje ligt ten westen van Parijs, net onder Rouen en nagenoeg aan de Seine. Het is wat minder spectaculair dan die Loir(e) steden, maar het is leuk om er even doorheen te wandelen.

Het stadhuisKerkCentrum voor paardenMultifunctioneel huis

​​​​​​​Het hotel is een familiehotel en typisch voor doorstromers. Eenvoudig van opzet, maar je blijkt er prima te kunnen eten en het is een gezellige bedoening.

Morgen bijtijds op. We zitten vlak bij de A13, dus geen gedoe om de stad uit te komen. We gaan proberen naar huis te komen.

1. Zus Elly:
    27 september 2023
    Voor morgen goede reis naar huis. Lfs Zus.
  2. Emely:
    27 september 2023
    Jullie waren op de heenweg toch ook in Tours? Met goede herinneringen? Wij waren daar deze zomer ook, vlak bij het Geopark……. geen stad gezien, wel prima eten voor doorstromers. Net als jullie.
    Wat dat flitsen betreft, ha, dan krijg je straks misschien een aangetekende brief uit Frankrijk. Kregen wij ooit uit Spanje. Verwachtingsvol begaf ik me toen naar het postkantoor bij de Bruna op de Molenweg…… gr#@€&*&*#…… het bleek een bekeuring!
    Goede reis morgen naar het Kerkpad!