Dag 19: Getaria

24 september 2023 - Getaria, Spanje

Tot nu toe had ieder plaatsje dat we bezochten wel een koning of een paus gehuisvest. In Getaria is het niet anders, zij het dat we te maken hebben met een bijzondere koning, namelijk een modekoning, Christóbal Balenciaga genaamd. We plannen vandaag zijn museum.

Op de San Anton
Maar eerst, voordat het te warm wordt (jawel 26C vandaag!) willen we de berg van San Anton beklimmen. Het is een schiereilandheuvel die aan Getaria is vastgeplakt en een mooie zwaar weer bescherming biedt voor de vissersvloot. De San Anton wordt ook we de Rato, de rat, van Getaria genoemd, omdat het lijkt of de berg met een dunne staart vastzit aan het vaste land van het dorp.

Zicht op het strandEen windroosBaai
Om er te komen lopen we langs een stukje strand en over de havenmuur (de staart), met uitzicht op de lelijke ‘dozen’ van de visbusiness.

Een visserEerste uitzichtOp getaria
De bult zelf is ruim honderd meter hoog, en biedt tijdens de beklimming mooie uitzichten over stad en zee.

Getaria zichtHermitageBij de hermitage op de top
Bovenop is een verlaten hermitage en als we aan de afdaling beginnen komen we langs een vuurtoren.

De vuurtorenDe franse tamarindeVuurtorenVissers met vis
De koffie is vet verdiend. Rond twaalf uur zitten de meesten hier al aan de wijn en de pincho’s, wij houden het op een nuchter bakkie troost. Nog even.

Doorkijkje ZarauthVissersbootDie hebben we dus beklommen
Rond twee uur gaan we lunchen (comer). We bestellen witte wijn en rode mul, één van de vele vissen die hier overal bij de restaurants buiten op houtskool worden gegrild. Vis eten is wel wat duurder, maar het is superlekker.

Onze middagactiviteit is het geplande museumbezoek. Het immense, zwarte gebouw (meer dan honderd meter) is eigenlijk onze “overbuur”. Maar het ligt wèl wat hoger. Met roltrappen stijgen we ernaartoe.

Ons appartement vanuit museumEntreehal
Eenmaal binnen valt nog eens echt op hoe groot het gebouw is. Via doorgangen met zwarte schuifdeuren en roltrappen, worden we langs vele vitrines met kleding geleid. Als uitvinder van de babydoll en de kokerjurk was Balenciaga in zijn tijd wereldberoemd. Onder andere koningin Fabiola behoorde tot zijn klantenkring.

image0image1
We vinden het megalomane gebouw met een paar honderd jurken gedrapeerd op poppen zonder hoofd, wel wat statisch. Dat kon wellicht ook niet anders. De modekoning gaf eigenlijk nooit interviews, dus filmmateriaal, ho maar.

Pootje badenPootje badenHet strand
We sluiten de dag af met een strandwandeling. Omdat de kust oost-west loopt heb je nu geen sunsets (de equinox was gisteren), maar van het staartje kunnen we nog genieten.

Morgen verlaten we Spanje en gaan naar Bergerac. Kijken of de Dordogne er nog ligt.

1. Zus Elly:
    24 september 2023
    Voor 'tlaatst genieten van de prachtige foto's. En hoe houden jullie het vol om met 26gr de berg te beklimmen; respect hoor.
    Morgen weer richting Frankrijk.
    Het is niet zeker of de Dordogne er nog ligt hoor, dus het is opletten geblazen, ha ha.
    Een goede reis morgen. Lfs Zus.