Dag 08: Garachico, Buenavista, beetje Masca

20 januari 2023 - Callao Salvaje, Spanje

Balkontbijtjr

We starten met ons ontbijtje-met-uitzicht en plannen voor vandaag opnieuw een tocht naar het noorden richting Erjos en verder. Dat betekent eerst de snelweg tot Santiago del Teide en dan verder ten noorden van de bergen en dus koeler, maar wel spectaculair.

Een kanon in GarachicoDe gesloten badenBij het havenfort

We koersen over een uiterst kronkelige weg richting Garachico. Dat was ooit een belangrijk havenplaatsje, maar op 5 mei 1706 is dat plaatsje (bijna) volledig weggevaagd door een vulkaanuitbarsting. Wat je hier beneden ziet, zie je dus ook op het plateau van de Teide: zwart gestolde lava.

Plattegrondje van toenHet herinneringsmonumentDe is altijd onstuimig hier

Het laat zien hoe jeugdig de geologie hier is. De haven was ermee onbruikbaar geworden, maar inmiddels is van de nood een deugd gemaakt: je kunt in de gevormde lavameertjes zwemmen met de onstuimige zee naast je. Dwz als het open is, want “Out of season” staat er op de bordjes. De uitzichten zijn er niet minder om.

Koloniale gevelDick aan de stadspoort

Het stadje is na de ramp opnieuw opgebouwd en in een soort diepte vinden we een nog overeind staande stadspoort, waaromheen een parkje is gemaakt. Bijzonder.

Dan is het lunchtijd. Vlakbij het parkje zitten een paar cafetaria’s op rij en we kiezen de één na achterste. Het ziet er zeer engels uit: de stoelen, het servies en de inrichting. We nemen a cup of tea “con” a crispy sandwich.

Engelse theeAshley?

We keren via Buenavista del Norte weer terug naar het zuiden. Het plaatsje doet zijn naam eer aan: mooie uitzichten. Als we even uitstappen om van het uitzicht te genieten slaat de regen in ons gezicht.

Windy
Via een uiterst bochtige weg passeren we Masca. Het is beroemd om zijn kloof naar beneden voor de die-hards. Maar boven is het ook prachtig. Zo mooi dat ze een wandel balustrade hebben getimmerd, waar het een drukte van belang is. Beetje Volendam dus. We klimmen met mokka nog hoger en bewonderen de diepten

Masca

Via Santiago del Teide keren we weer Callao-waarts. We hebben nog wat tijd voor een drankje. Het wordt een sangria: wijn, suiker, appel, sinaasappel, ijs. Voor ons is een halve liter genoeg.

1. Zus Elly:
    20 januari 2023
    Alweer genoten van jullie prachtige foto's.
    En dan die heerlijke lunch, een soort high tea?
    En dat interieur; de zoetigheid spat van de stoelen af. Grappig. Ook voor morgen een prachtige dag, lfs Zus
  2. Zus Elly:
    20 januari 2023
    Laura Ashley, was in de jaren 80 heel erg populair. Dus het bestaat nog steeds?
  3. DCVE:
    21 januari 2023
    Tony vond het toch minder “Laura”. Maat Engels is het zeker, en daar lopen er hier veel van rond
  4. Henny:
    21 januari 2023
    Wat een verschillen op dat eiland. Ligstrand omgeving en ruige zee met regen in de bergen. Wat een verschil met hier: stille witte omgeving met sneeuw op de bomen. Veel plezier daar. Geniet ervan
  5. Emely:
    21 januari 2023
    Wat verassend hoe jullie in staat zijn steeds weer iets nieuws/moois te ontdekken op Tenerife. Een dynamisch eiland? Of dynamische vakantiegangers? Of allebei?